Liknande böcker
Se texten! Multimodala texter i ämnesdidaktiskt arbete
Bok av Staffan Selander
Kristina Danielsson
För att kunna läsa och hantera texter krävs mer än läsfärdighet. Varje gång
man träffar på en ny genre, ett nytt ämne, eller en text i ett nytt medium
måste man på sätt och vis lära sig läsa på nytt. Olika uttrycksformer, som
bilder, grafer och liknande, kan vara ämnes- eller genrespecifika och det ställer
speciella krav i mötet med nya texter.
I dag brukar man därför tala om ett vidgat textbegrepp och multimodala
texter. I den här boken, som i första hand vänder sig till lärarstudenter och
yrkesverksamma lärare, vill författarna visa hur man kan analysera multimodala
texter och hur man kan underlätta för elever att bättre förstå såväl textens
utformning som ämnesinnehållet.
I bokens första del resonerar författarna om de nya textlandskapen och hur
texter kan representera kunskap på olika vis. Utifrån en modell för textanalys
visar de hur man kan granska multimodala texter utifrån olika perspektiv. De
belyser sedan hur man didaktiskt kan arbeta med texterna, så att eleverna -
utifrån en bättre förståelse av texterna - kan fördjupa sitt kunnande inom
ämnesområdet.
Författarna visar också hur man didaktiskt kan arbeta med
elevernas eget skrivande och med bedömning av multimodala elevtexter.
I bokens andra del presenterar författarna ett antal närläsningar av texter i
olika ämnen och i olika medier. Denna del kan ses som en resursbank för
analyser och planering av didaktiskt arbete med multimodala texter.