Kreativitet och barns lärande

Bok av Birgitta Emriksson
KREATIVITET OCH BARNS LÄRANDE Ur innehållet: -Barns lärande -Lärmiljöer -Lek, utforskande och kreativa aktiviteter -Projekterande arbetssätt -Dokumentation och reflektion Hur skapar vi förutsättningar för barns lärande och utveckling? Med ett generöst och rikt bildmaterial och konkreta exempel beskriver Birgitta Emriksson och My J Swahn hur barn tillägnar sig nya kunskaper och erfarenheter genom lek, utforskande och kreativa aktiviteter. De visar hur förskolans rum och material, projekterande arbetssätt samt spontana och vardagliga aktiviteter kan skapa en utmanande och intresseväckande lärmiljö. De beskriver också hur lärande sammanhang skapas i interaktion barnen emellan och mellan barnen och pedagogerna kring intressanta idéer och angelägna frågeställningar. De beskriver och analyserar den pedagogiska dokumentationen och dess betydelse för att synliggöra det pedagogiska arbetet och barnens lärprocesser. Boken har uppmärksammats och recenserats i följande tidningar: Förskolan, Lärarförbundet. Modern Barndom, Reggio Emilia Institutet. Kultursidan, GT. Opsis Barnkultur, om barnkultur för vuxna Text och foto Birgitta Emriksson har under många år arbetat med utbildning av pedagoger och lärare inom förskolan. Bland annat har hon undervisat på Förskollärarprogrammet, Stockholms Universitet. Hon är numera verksam vid utbildningsföretaget och bokförlaget Skapande Pedagogik. Hon har även medverkat i antologin Exemplet Reggio Emilia (2005). Foto och fotodokumentation My J Swahn har under många år arbetat som förskolechef och ateljérista. I dag arbetar hon som pedagogisk utvecklingschef inom en förskoleenhet i Stockholm.