Någon annans jobb : en bok om förändringskommunikation

Bok av Marja Huotari
Oavsett hur väl planerat ett förändringsarbete är, innehåller det alltid mycket som är okänt i förväg. Man går på något sätt på okänd mark. Att kommunicera förändringen med organisationen är också på flera sätt obekant; de tidigare förändringarna och organisationerna som du varit med och skapat hjälper inte mycket, du har ingen aning om hur just dessa medarbetare och den här organisationen kommer att reagera och agera. I en förändring är det viktigare än någonsin annars, att ledningen bygger upp tillit, lyckas med att skapa en gemensam vision, minskar medarbetarnas stress och oro, väljer rätt kanaler och kommunicerar på mottagarens villkor. Lyckas du med dessa delar i din kommunikation, kommer det att underlätta förändringsarbetet för dig. En ledare som inte är van vid att mätas på kommunikationsinsatser, eller ha kommunikation på den dagliga agendan, kan kanske tänka att någon annan kan ansvara för kommunikationsdelen av arbetet vid en förändring. Men du som leder ett förändringsarbete vet mycket väl att det inte kommer att lyckas. Därför har jag skrivit den här boken till dig, för att hjälpa dig och dina kollegor att steg för steg bli bättre på att kommunicera förändringen.