Poppigt sakligt politiskt

Bok av Cilla Robach Michael Ernstell Anne-Marie Ericsson Jan Norrman
Sextiotalet är åter aktuellt. Frågor om konsumtion och reklam, miljö och solidaritet diskuteras då som nu. Då hävdade vissa att reklamen var livsfarlig och odemokratiskt, idag har varumärket ofta blivit viktigare än varan. Nationalmusei årsbok 2004 handlar om 1960-talet och dess konsthantverk med utgångspunkt i samlingarna och verksamheten på museet. Kapitlen är indelade efter föremålsområden och material. De kan läsas i vilken ordning som helst, något som betonas i Matilda Plöjels grafiska formgivning. Häftena kan tas isär och sättas samman efter humör - en läsares frihet som överensstämmer med sextiotalets idévärld där den individuella upplevelsen betonades. Samtliga kapitel synar tidens rörelser och reflexer på Nationalmuseum. Museets förhållande till 1960-talets konsthantverk och design väntar på en granskning utifrån. Denna bok granskar epoken inifrån, men med en annan generations ögon. Månresans år sätter en gräns för denna bok, som i sin tur förhoppningsvis öppnar dörren för nya skildringar av ett omvälvande decennium.