Främlingskap och främmandegöring : förhållningssätt till skönlitteratur i universitetsundervisningen

Bok av Beata Agrell Staffan Thorson Cecilia Alvstad Andrea Castro Sonia Lagerwall Edgar Platen Ken Benson Christian Mehrstam
Boken a?r ett resultat av forskningsprogrammet Fra?mlingskap och fra?mmandego?ring, som studerat den akademiska undervisningen i litteratur och litteraturhistoria inom la?rarutbildningen, grundutbildningar i moderna spra?k och i litteraturvetenskap. Den o?vergripande fra?gan a?r vad som kra?vs av litteraturundervisning fo?r att den ska ta vara pa? och o?ppna studenterna fo?r sko?nlitteraturens mo?jligheter att ba?de go?ra det egna fra?mmande och ge insikter i det fra?mmande »andra». Syftet a?r att bidra till kunskapen om hur sko?nlitteratur anva?nds - och skulle kunna anva?ndas - dels i moderna erna spra?k, da?r studenterna la?ser texter pa? det »fra?mmande» spra?ket, och dels i a?mnet litteraturvetenskap, da?r texter fra?n »fra?mmande» kulturer i mycket ho?g grad redan a?r tolkade och o?versatta - sa?va?l spra?kligt som kulturellt. Hur kan en undervisning som vill utveckla ett akademiskt, nyanserat och framfo?r allt sja?lv reflekterande la?sande konkret se ut?