Text och drama : drama som fördjupning av den skönlitterära läsningen

Action strategies for deepening comprehension
Bok av Jeffrey D. Wilhelm
Ett viktigt syfte fo?r skolans litteraturundervisning a?r att vidga elevernas syn pa? egna och andras erfarenheter. Vi ga?r in i karakta?rernas liv, ka?nner med dem, ta?nker med dem och oroar oss o?ver de val de sta?r info?r. Med dramat fa?r de verktyg att genomleva littera?ra texter. Det kan vara i form av rollspel eller genom att la?ta karakta?ren intervjuas i den heta stolen, genom att gestalta tysta scener eller genom att arbeta med diskussionsdramer. I rollspelet fa?r eleven mo?jlighet att se problemen utifra?n karakta?rens perspektiv och kan pa? ett fruktbart sa?tt na?rma sig honom/henne och pa? sa? sa?tt utforska de dilemman som han/hon sta?r info?r och a?ven pro?vade lo?sningar fo?rfattaren skapar. Dramat la?ter la?saren tra?da in i och se pa? va?rlden utifra?n ett annat perspektiv a?n det egna. la?sning i kombination med drama ger elevernamo?jlighet att dra slutsatser och engagera sig emotionellt och pa? sa? sa?tt ta en personlig sta?ndpunkt i de fra?gesta?llningar boken reser. Jeffrey D. Wilhelm har under ma?nga a?r ndervisat elever och studenter. Han har skrivit ett tiotal bo?cker och a?r nu ansvarig fo?r Boise State Writing Project. I denna bok beskriver han olika sa?tt att med dramats hja?lp na?rma sig den sko?nlittera?ra texten. Boken ger en rik o?versikt o?ver olika strategier som kan fo?rdjupa la?sningen och reflektionen kring texter.