Omsorg och Lean, tydliga målbilder och ständiga förbättringa

Omsorg och Lean - Tydliga målbilder och ständiga förbättringar
Bok av Susanne Larsson
Hur kan lean som filosofi och ledstjärna bidra till ökad kvalitet för såväl verksamheten i stort som för brukare, anhöriga och personal? Vad har egentligen området social omsorg gemensamt med en japansk biltillverkare? Ja, faktiskt mycket mer än man kan tro - åtminstone när det handlar om effektivisering och kvalitetsförbättring. Den gemensamma nämnaren heter lean och är en filosofi som har sitt ursprung hos Toyota. I boken Omsorg och Lean tar Susanne Larsson och Petri Korjonen upp det högaktuella ämnet om effektivitet och kvalitet inom stöd- och omsorgsområdet. Hur ska verksamheterna kunna kombinera god människosyn och högt brukarvärde med rationell drift, kostnadseffektivitet och målstyrning? Och hur kan lean som filosofi och ledstjärna bidra till ökad kvalitet för såväl verksamheten i stort som för brukare, anhöriga och personal? Genom belysande exempel ur verkligheten och en överskådlig beskrivning av lean-filosofin ger boken vägledning och inspiration till hur arbetet med kvalitetsförbättring inom området social omsorg kan bedrivas. Boken bjuder också in till en diskussion om framtiden för stöd- och omsorg - ett område som i många avseenden är helt enastående, men som alltid kan bli bättre!