Liknande böcker
Effektiv visuell kommunikation : om nyheter, reklam, information och profilering i vår visuella kultur
Bok av Bo Bergström
Den tionde upplagan är här med uppdaterat och utvecklat verbalt och visuellt material. Tre områden har nu en mer framskjuten plats genom fylligare presentation. Ett är den nya journalistiken som fått delvis ny inriktning och nya plattformar främst i de sociala medierna. Ett annat behandlar den genreupplösning som växer fram i medielandskapet. Gränser mellan exempelvis journalistik och reklam har till och från och delvis suddats ut med ett nytt medieuttryck som följd. Ett tredje område berör kommunikatörernas etik och ansvar som givetvis funnits med i tidigare upplagor men nu utökats. I övrigt ges insikter i det dramaturgiska berättandet, i de olika rollerna på de aktuella arbetsplatserna, i det strategiska arbetet som föregår budskapsutformningen, i hur vi alla i egenskap av allmänhet eller målgrupp påverkas av texterna, bilderna, formerna, färgerna och i hur de kreativt och relevant ska ges form och innehåll, i hur ett företag långsiktigt bör profilera sig samt i ett kapitel som kan stadga upp en ofta förbisedd verksamhet att få texter och bilder att samspela på ett lockande sätt. Där har ni läsare EVK10 (som den ofta kallas) inte utan stolthet från oss som producerat.
Bo Bergström är creative director och har arbetat på ett flertal reklambyråer. Han är utbildare och föreläsare i visuell kommunikation och bildkommunikation.