Liknande böcker
Privata affärer : Ett porträtt av Berth Milton, den kontroversielle affärsmannen som gav porren ett respektabelt ansikte
Bok av Thomas Sjöberg
"Privata affärer" publicerades ursprungligen i nummer 3 1995 av Vanity Fair-inspirerade magasinet Intrig, vars slogan var "Adjö tristess". I Intrig, som gavs ut av Intellecta, kunde vi möta världsstjärnor som Madonna, Catherine Deneuve eller Federico Fellini och svenska som Jonas Gardell, Harry Schein och Eva Dahlgren, ta del av maktintriger, epokgörande modereportage och målande skildringar av samtiden. 1992-1994 bestod redaktionen bland andra av chefredaktör Bobo Karlsson, Ingrid Larsson, Anna Berg, art director Carl Johan Hane samt förlagsredaktör Lars Peder Hedberg. Från 1994-1995 bestod redaktionen bland andra av chefredaktör Lars Peder Hedberg, Sandra Grill, Lars Linder och art director Johan Carlsson, som efterträddes av Lotta Jörgensen.
Länge var han en doldis, men med några reportage i DN hamnade Berth Milton i rampljuset och hetluften. Hans företag har blivit störst i världen på porrfilm och -tidningar och kan mycket väl vara värt någon miljard. Nu har Berth Milton tröttnat på verksamheten och bestämt sig för att sälja. Problemet är att hitta en köpare. En börsintroduktion i USA eller Asien kan bli första steget.
Thomas Sjöberg är född 1958 och är verksam som journalist sedan mer än 35 år. Han har arbetat som nyhetsreporter inom dagspress, frilansat för populärpress och innehaft olika redaktörsroller, bl.a. 10 år på SAS ombordmagasin Scanorama. Han är känd för sina kontroversiella personporträtt och har skrivit uppmärksammade biografier över Ingvar Kamprad, Berth Milton och Ingmar Bergman. Mest känd är han för den bästsäljande boken Carl XVI Gustaf - Den motvillige monarken. 2011 mottog han Frilanspriset för sina journalistiska insatser.
Telegram Journalistik ger ut god journalistik som publicerats genom tiderna - i bokform. Krönikor, essäer, reportage, artiklar, spännande features, djuplodande intervjuer, grävande reportage - journalister från den så omsusade magasinsboomen under 80-, 90- och 00-talet öppnar sina digra arkiv, och det har skrivits fantastiska texter även innan dess som nu kan tillgängliggöras igen. Det skrivs dessutom nya texter, som nu kan läsas direkt - i en e-bok eller en tryckt bok, läsaren väljer.