Rederiaktiebolaget Transatlantic 1904-2004 : i krig & fred

Bok av Dick Henriksson
Gunnar Carlsson, 16 år och avgående elev på Göteborgs Handelsinstitut fick ett klart besked i slutet av maj 1904 efter anställningsintervju med Skeppsredare Wilhelm R Lundgren - Om Carlsson ej kunde börja följande måndag så var han ej aktuell för en månads provtjänst på rederiet. Gunnar Carlsson var då två veckor från examen. Gunnar Carlsson kom senare att styra Sveriges handelsflotta genom två världskrig och kom att betyda oerhört mycket för Sveriges försörjning under båda krigen. Ändå tvingades han 1924 tillbringa några dagar på Härlanda fängelse. Transatlantics förluster i människoliv och fartyg var betydande under krigen. Rederi AB Transatlantic utsattes för flera övertagningsförsök av mäktiga företagsledare. Ett av dessa avslöjades av en pratglad herre på Marstrandsbåten den 3 juli 1936. Tre dagar senare på morgonen startar Gunnar Carlsson en besökspromenad till ledande affärsmän i Göteborg. När han på eftermiddagen återvänder till kontoret på Södra Hamngatan slår Tyska kyrkan fyra slag och finansieringen av ett Transatlantic under Carlssons ledning är klar. Under Kubakrisen i oktober 1962 var Transatlantics Coolangatta på väg till Kuba med "General Cargo" ombord och president Kennedy hade nyss beordrat att alla fartyg med destination Kuba skulle kontrolleras av amerikanska marinen. Fartyget kom från Leningrad och under lastning hade besättningen, ovanligt nog, bjudits iland för middag och underhållning. Fartyget fick "Fri lejd" av Kennedy - vad lasten bestod av är ännu en gåta. Under 1970-80-talet utvecklade Transatlantic roro-konceptet till världsledande teknik med jumboramper och lastflöden. Boogabilla-serien fick därefter ett sjuttiotal fartygskopior med samma plattform. Denna teknikutveckling startades redan av Per Carlsson. En tidigare otrolig sammanslagning skedde i slutet av mars 1984 då Rederi AB Transatlantic tog över Broströms linjedivision, rederiet Transocean var skapat med sammanlagt 15 linjer. Transocean blev en storaktör på haven och det var nödvändigt att se framåt och finna en stark ägare. Valet föll på Bilspedition och alla inblandade var övertygade om att framtiden var säkrad.