Tala - samtala - lära : om lärares och elevers tal i undervisningen : en handledning

Bok av Synnöve Prage
Prage, Synnöve. Tala, samtala, lära. Om lärares tal i undervisningen, traditionellt har läraren i föreläsningsform förmedlat kunskap till eleverna. Det är något som lärare fortfarande måste kunna. Men på lärarens muntliga förmåga ställs nu även andra krav. Att kunna samtala är lika viktigt, eftersom läraren också har viktiga handledarfunktioner, både i ämnesundervisning och i PBL-projekt. Dessutom har det blivit alltmer klart att samtal mellan eleverna är en viktig väg för dem att nå kunskap. Läraren måste kunna organisera och stimulera denna verksamhet. Denna kortfattade och koncisa handledning skall hjälpa blivande och redan yrkesverksamma lärare att möta dessa krav. Därför behandlar den alla de nämnda aspekterna på lärarens tal. Författarna Synnöve Prage och Per Olov Svedner, har lång erfarenhet av muntlig träning i lärarutbildningen och fortbildning. De är båda knutna till institutionen för lärarutbildning vid Uppsala universitet. Författare till bokpresentationen: Malin Dahlkvist.