Konturer av den dag som nalkas

Contours du jour qui vient
Bok av Léonora Miano
Historien i Konturer av den dag som nalkas utspelar sig även den i det fiktiva centralafrikanska landet Mboasu. Kriget är över men landet är skövlat. Desperata föräldrar i misär gör sig av med sin avkomma. Hjältinnan, den unga Musango, har jagats iväg av sin mor som anklagar henne för att ha det onda ögat. När läsaren möter henne är hon tolv år gammal, och hon har inte sett sin mor på tre år. Efter att ha blivit kidnappad och såld av människosmugglare, blir hon inspärrad av hallickar som döljer sin vidriga verksamhet bakom en religiös sekts fasad. I detta land, där det råder en moraliskt och materiell misär utan motstycke, driver kvacksalvare av alla de slag lönsamma verksamheter. Musango flyr för att hitta sin mor och färdas genom ett land drabbat av vanvett. Under sin färd vänder hon sig till modern i tanken, fast besluten att hitta henne för att förstå sitt förflutna och skapa sig en framtid. Kvinnornas privata historia flyter samman med historien om ett samhälle som är oförmöget att planera sin framtid. Musango representerar alla dem som, i likhet med henne, måste växa utan förebilder. Kommer hon att finna sin mor, som är symbol för ett Afrika på drift? Léonora Miano föddes i Kamerun 1973 men flyttade till Frankrike när hon var arton. Hon började skriva poesi när hon var åtta och har skrivit en roman om året sedan hon var sexton. Hon skriver personligt och hämtar inspiration från musiken - främst jazz. Konturer av den dag som nalkas (Plon 2006), är hennes andra bok och har hittills sålt i 90 000 exemplar i Frankrike. Den har prisats av såväl kritiker som läsare. Boken nominerades till Goncourtpriset 2006 och tilldelades det prestigefulla priset Goncourt des Lycéens (Gymnasieelevernas Goncourtpris). "'Contours du jour qui vient' är en läsvärd, mångbottnad roman om identitetskriser, personligt och kollektivt ansvar, relationen till den andre, religiös fanatism. /.../ Det finns onekligen flera strimmor av hopp i Léonora Mianos nya roman, dess mörka Afrikabild till trots. Och här kan läsaren också urskilja konturerna av ett mycket intressant författarskap i växande." (Jeana Jarlsbo - recension av den franska utgåvan, Svenska Dagbladet)