Liknande böcker
Aktionsforskning i förskolan - trots att schemat är fullt
Bok av Monica Nylund
"Aktionsforskning i förskolan - trots att schemat är fullt"
av Monica Nylund, Cecilia Sandback, Barbro Wilhelmsson & Karin Rönnerman.
Hur kan personalen i förskolan utveckla verksamheten när schemat redan är fullt? Här redogör tre erfarna förskollärare från Göteborg för sina erfarenheter av aktionsforskning, ett arbetssätt som de använt för att stärka kvaliteten och personalens kompetens i fem förskolor i Örgryte. Författarna har arbetat i sina barngrupper samtidigt som de fortbildat sig och handlett kollegor.
Monica Nylund, Cecilia Sandback och Barbro Wilhelmsson mottog 2008 ett stipendium från Ulla-Britta Bruuns Minnesfond en fond som inrättats för att förskollärare ska få möjlighet att dokumentera sina erfarenheter och därigenom sprida sin kunskap.
Karin Rönnerman, professor vid institutionen för pedagogik och didaktik vid Göteborgs universitet, har varit deras handledare. Hon medverkar här med ett kapitel som ger den teoretiska grunden för förskolornas praktiska arbete med aktionsforskning.
Boken vänder sig främst till pedagoger, rektorer och personer med utvecklingsuppdrag inom förskola och skola samt till lärarstudenter och pedagoger som fortbildats i aktionsforskning och väntas få ett handledaruppdrag.
Innehåll:
Förord
Inledning
Perspektiv på det egna arbetet
Aktionsforskning en väg mot kvalitet och förbättring (Karin Rönnerman)
Aktionsforskning en översikt
Aktion forskning lärande
Kurs i aktionsforskning
Att systematiskt följa processen och synliggöra vardagshändelser
Aktionsforskning leder till reflektion och ny kunskap
En praktisk guide till att bedriva aktionsforskning
Arbetslagens praktiska utvecklingsarbete
Början på en utveckling utan slut
Aktionsforskning i praktiken
Nyckelpigan: Att synliggöra alla barn
Avdelning 4: Lärandemiljön i hallen
Myggan: Hur stimuleras barns språkutveckling?
Spindeln: Språkutveckling genom böcker
Avdelning 5: Problemlösning
Handledarnas reflektioner
Hur man stödjer utvecklingsarbetet
Framgångsfaktorer för kvalitetsutveckling
Planering för hela verksamhetsåret
Handledningens syfte
Rollen som handledare
Tid för teori och utveckling
Viktigt att klargöra allas förväntningar
Olika förutsättningar en utmaning
Hur märks utvecklingen i verksamheten?
Arbetet och verksamheten blir mer intressant
En rektors reflektioner över verksamhetsutveckling
Lärdomar, professionella vinster och svårigheter
Ledningen
Kompetensen
Organisationen
Visioner
Litteratur