Björn Erling Evensen
Bok av Marita Jonsson
Björn Erling Evensen (född 1924 i Stockholm) har ett långt verksamt liv som skulptör och målande konstnär bakom sig. Hans första utställningar var på tidigt 60-tal i London, sedan följde tjugotalet utställningar i New York och uppdrag och utställningar i Sverige, bland annat projekt i experimentell form tillsammans med musikern Sven-Erik Bäck, poeten Östen Sjöstrand och dansarna Donya Feuer och Ivo Cramér, där hans stålskulpturer musiksattes. Otaliga verk av hans hand finns i banker, bibliotek, fabriker, flygplatser och på offentliga platser, bland dem Drottningen och hennes skepp (Stureplan i Stockholm), den sju meter höga stålskulpturen Spirit (Roosefelt Fields i New York), ljudande portskulpturer i Oslo och i Perth, Australien. Han bor idag på Gotland.
Evensens konstnärskap ska ses i ett internationellt sammanhang, i samröret med konstnärerna kring Brook Street Gallery (Hans Arp, Giacometti och Henry Moore), de tyska efterkrigskonstnärerna i Zero-gruppen och italienarna i Arte Povera (Piero Manzoni, Alberto Burri och Lucio Fontana). Intressant är att se att Evensen befann sig på plats när dessa grupper startade, han ställde ut med skulptörerna och han influerades av deras uttryck och materialval, men valde en helt egen väg.
"Över alla mina nuvarande verk både undrar jag och vet incitamenten. Helst vill jag inget veta, bara låta det undermedvetna och mystiken verka" (Evensen 25 november 2012)
"En oerhört påkostad, slagkraftig, vacker och genomarbetad bok som unikt porträtterar en av vår tids mest internationella konstnärer. Den imponerar" (Gotlands Tidningar, Emelie Bergbohm 31 juli 2013)