Stora experimentboken från förskola till högskola
Bok av Max Kesselberg
Carl-Olof Fägerlind
Carl-Olof Fägerlind och Max Kesselberg har med den här boken förenats kring sitt stora intresse för experiment och skapat en experimentsbibel för alla åldrar, från förskolan ända upp till högskolan.
Med sin experimentbok vill de visa hur fysik fungerar i vardagen men även göra ämnet fysik både roligare och intressantare genom att väcka ungas nyfikenhet på experiment.
Stora experimentboken innehåller 330 experiment varav 77 av dem är märkta med "kräver ingen specialutrustning", vilket gör dem lämpliga för förskolan och grundskolan upp till mellanstadiet. Trots det är även många av dem som inte är märkta, mycket enkla och kan göras med hjälp av saker som finns i hemmet/skolan eller som lätt kan snickras ihop.
Ledstjärnan är alltså enkel utrustning, med texter anpassade både för förskolan men också ända upp till högskolan. Experimenten har därför utförliga förklaringar och utvikningar med formler och räkneexempel för dem som vill fördjupa sig ytterligare.
Varför skjuter champagnekorken iväg när flaskan öppnas? Var är kroppens tyngdpunkt? Hur är det möjligt att balansera en aluminiumburk på bottenkanten? Varför är vissa kylskåp tysta? Dessa frågor och många fler får svar i Stora experimentboken.
Carl-Olof Fägerlind har arbetat som fysiklärare sedan 1970-talet på grundskola, gymnasieskola, undervisat på Lärarhögskolan i Stockholm och vid Fysikum vid Stockholms Universitet. Numera fortbildar han lärare från Ystad till Haparanda i fysik, allt från förskolelärare till gymnasielärare.
Max Kesselberg började som fysiklärare på 1970-talet, fick sedan tillfälle att doktorera inom medicinsk kärnfysik och blev på 1990-talet universitetslektor vid Stockholms universitet. Efter att ha arbetat på utbildningsdepartementet på Regeringskansliet arbetar han nu som analytiker på Universitetskanslersämbetet (UKÄ).
Recension från LMNT Nytt, 2017-11-02: Carl Erik Magnusson
"Det är tänkvärt att se hur ett till synes enkelt experiment som med behållning kan utföras på förskolenivå faktiskt kan göras också på högskolenivå med kanske ännu större behållning - evolutionen sitter i tolkningen och de konsekvenser den får till stöd för teoribildningen.