Petra bor i ett höghus tillsammans med mamma, pappa och lillebror. En dag råkar en klasskompis illa ut men ingen vågar berätta vad som har hänt. Petra tar mod till sig efter att hon fått höra om sin granne Fredrikas hemlighet. En hemlighet som kommer fram när Fredrika berättar för Petra om flera hundra år gamla målningar.
"Flickan i blått" är första, fristående delen i bokserien "Petras bilder" som berättar om konst på ett spännande sätt för barn. I del ett möter åttaåriga Petra den första bildkonsten - kyrkans bilder. Fredrika lotsar Petra bland verken samtidigt som hon hjälper henne att förstå livets frågor.
Flickan i blått är en lättsam och genomtänkt bok om vänskap, och att våga. En bok om vikten av att se och bli sedd, om vuxnas viktiga närvaro. Samtidigt som det är en bok som öppnar läsarens sinne att reflektera kring vad vad jag som betraktare ser. Alla delar, bild och text, harmoniserar på ett mycket fint sätt.
Det här är en härlig bokserie som gav mig aha-upplevelser, med stark betoning på upplevelser. Kan varmt rekommendera böckerna till föräldrar, eller lärare, som vill introducera sina barn/elever i konstens underbara värld på ett kreativt och lättillgängligt sätt.
Torhild har beskrivit att när hon var barn kände hon sig utestängd från konstmuseerna, att konsten var kidnappad av kännarna och att hon inte var välkommen. Jag kan så väl känna igen mig i den beskrivningen. Så upplevde även jag konsten som barn och ungdom, det var först i vuxen ålder som jag förstod att konsten fanns där för alla. Även för mig. Jag tror inte att vi är ensamma om att känna så. Därför är den här bokserien så viktig. De river murar av osäkerhet och öppnar för att våga se, och vara delaktig.
Det här är en härlig bokserie som gav mig aha-upplevelser, med stark betoning på upplevelser. Kan varmt rekommendera böckerna till föräldrar, eller lärare, som vill introducera sina barn/elever i konstens underbara värld på ett kreativt och lättillgängligt sätt.
Torhild har beskrivit att när hon var barn kände hon sig utestängd från konstmuseerna, att konsten var kidnappad av kännarna och att hon inte var välkommen. Jag kan så väl känna igen mig i den beskrivningen. Så upplevde även jag konsten som barn och ungdom, det var först i vuxen ålder som jag förstod att konsten fanns där för alla. Även för mig. Jag tror inte att vi är ensamma om att känna så. Därför är den här bokserien så viktig. De river murar av osäkerhet och öppnar för att våga se, och vara delaktig.
Petra är åtta år och bor med sin familj, sin mamma och pappa, och sin lillebror Isak i ett höghus. Petra känner sig ensam och utanför, nästan osynlig. I skolan har hon förlorat sin vän Alejna till flickan Ida och hennes lillebror Isak tar all plats hemma med mamma och pappa. Det är när Petra råkar springa på Fredrika, en klok tant som bor en trappa upp, som Petra lär sig mod och vishet.
I boken får man följa Petra och hennes utveckling som ensam och ledsamt barn till en liten modigare version av sig. Boken förmedlar även religiösa inslag, som gud men kopplingarna är trivsamma och förståeliga. Referensen till att Jesus är ensam och ledsen i öknen kan anses något allvarsamt i mina vuxna ögon, men samtidigt enkel, då barn som tar del av denna bok, behöver få vetskapen om att alla kan känna sig ensamma, vilsna, ledsama och osäkra, men med en knuff, och tro, så kan man förändras till det bättre.
Eftersom denna bokserie har en koppling till konstverk, på ett förståeligt och pedagogiskt sätt - fick en härlig lärohandlingsplan medskickad i recensionexemplaret - ser man hur boken kan vara en bidragande berättelse för de barn som kanske inte ser eller förstår på hur konstverk från dåtiden kan kopplas till nutida sammanhangen och kontexter.
💙 Boken får 4/5 🌟 av mig. Från det pedagogiska konstnärliga perspektivet har boken varit givande och förståelig. Men den kunde ha förbättrats i vissa kontraster. Jag kände personligen inget flyt i berättelsen när Petra kände sitt utanförskap i skolan. Som läsare får jag ingen större kontext i hur nära Alejna, Ida och Petra var innan kulan försvann eller krokben incidenten. Kan dock se vilka lösa karaktärer dem två är, Alejna och Ida, och kan lätt ogilla dem och deras egotrippade attityder. Eller varför Alejna och Ida beter som dem gör, det kanske framställs senare i serien. 💙
I boken får man följa Petra och hennes utveckling som ensam och ledsamt barn till en liten modigare version av sig. Boken förmedlar även religiösa inslag, som gud men kopplingarna är trivsamma och förståeliga. Referensen till att Jesus är ensam och ledsen i öknen kan anses något allvarsamt i mina vuxna ögon, men samtidigt enkel, då barn som tar del av denna bok, behöver få vetskapen om att alla kan känna sig ensamma, vilsna, ledsama och osäkra, men med en knuff, och tro, så kan man förändras till det bättre.
Eftersom denna bokserie har en koppling till konstverk, på ett förståeligt och pedagogiskt sätt - fick en härlig lärohandlingsplan medskickad i recensionexemplaret - ser man hur boken kan vara en bidragande berättelse för de barn som kanske inte ser eller förstår på hur konstverk från dåtiden kan kopplas till nutida sammanhangen och kontexter.
💙 Boken får 4/5 🌟 av mig. Från det pedagogiska konstnärliga perspektivet har boken varit givande och förståelig. Men den kunde ha förbättrats i vissa kontraster. Jag kände personligen inget flyt i berättelsen när Petra kände sitt utanförskap i skolan. Som läsare får jag ingen större kontext i hur nära Alejna, Ida och Petra var innan kulan försvann eller krokben incidenten. Kan dock se vilka lösa karaktärer dem två är, Alejna och Ida, och kan lätt ogilla dem och deras egotrippade attityder. Eller varför Alejna och Ida beter som dem gör, det kanske framställs senare i serien. 💙