The Kid Stays in the Picture
Bok av Robert Evans
En ytterst viktig bok för den som vill veta allt om Hollywoods stjärnor och deras verklighet med kärlekar, skandaler och allt som kan tänkas uppdagas. Författaren har upplevt det mesta, som till exempel ett äktenskap med Ali McGraw och en mordanklagelse. En underhållande, rolig och spännande bok om livet i Hollywood.
Om det finns en kategori av filmproducenter som skulle kunna kallas för demonproducenter är Robert Evans tveklöst en av dem. Under några år, från slutet av 60-talet till mitten av 70-talet, hade han ett finger med i spelet i mängder av filmklassiker (Rosemary's Baby, Gudfadern 1 och 2, Chinatown m.fl.). Det är en bok som är underhållande från början till slutet, en åktur.
The Kid Stays in the Picture är Evans självbiografi, knappast ny - den släpptes 1994 - men har sedan dess kommit att betraktas som en klassiker. Det enkla skälet till det är att få personer är lika duktiga på att berätta sin personliga historia som Evans, och få personer har ett så rikt liv att dela med sig av.
En filmproducents uppgång och fall
Det är långt ifrån någon ren succéberättelse man får ta del av. Evans liv innehåller både enorma framgångar och knäckande motgångar. Han inledde sin karriär i filmbranschen som en relativt framgångsrik skådespelare under slutet av 50-talet och början av 60-talet. Ganska snabbt insåg han dock att det var producent man skulle bli. Det här var innan auteurens dagar, innan genombrottet för den typ av filmregissör som formade sina verk helt efter eget tycke. Tänk Francis Ford Coppola eller Martin Scorsese. Den största möjliga konstnärliga makten i filmbranschen innan dess fanns hos producenterna. Håller man i pengarna håller man också i slutresultatet. Hans strävan gav resultat och under några år var han en av Hollywoods mäktigaste män. I det livet kom han också i kontakt med kokainet, den drog som till stora delar var skälet till att han han så småningom tappade sin ledande position.
Ett måste för filmintresserade
På det stora hela är The Kid Stays in the Picture en mycket bra bok, med några få undantag. Om du, liksom jag, ofta tycker att barndomsskildringar är tråkiga så får du din beskärda del av dem också här. Även en av historiens bästa historieberättare, som Evans ändå är, tycks inte ha greppat att barndomen sällan är så intressant som det är lätt att tro för den som ska skildra sitt eget liv.
Om du är intresserad av film är den här boken närmast obligatorisk, särskilt om du är intresserad av den era som kanske varit allra viktigaste för filmen: 1970-talet. Men det finns också gott om lärdomar mellan de här pärmarna, för den som letar efter dem. Evans är uppenbart en man som vet att framgång inte bara mäts i pengar. Att när allt kommer till kritan så är det inte hur mycket prylar man har när man dör som räknas, utan upplevelserna man samlat på sig och hur de påverkat en som människa. Det gör The Kid Stays in the Picture till inspirerande läsning.
The Kid Stays in the Picture är Evans självbiografi, knappast ny - den släpptes 1994 - men har sedan dess kommit att betraktas som en klassiker. Det enkla skälet till det är att få personer är lika duktiga på att berätta sin personliga historia som Evans, och få personer har ett så rikt liv att dela med sig av.
En filmproducents uppgång och fall
Det är långt ifrån någon ren succéberättelse man får ta del av. Evans liv innehåller både enorma framgångar och knäckande motgångar. Han inledde sin karriär i filmbranschen som en relativt framgångsrik skådespelare under slutet av 50-talet och början av 60-talet. Ganska snabbt insåg han dock att det var producent man skulle bli. Det här var innan auteurens dagar, innan genombrottet för den typ av filmregissör som formade sina verk helt efter eget tycke. Tänk Francis Ford Coppola eller Martin Scorsese. Den största möjliga konstnärliga makten i filmbranschen innan dess fanns hos producenterna. Håller man i pengarna håller man också i slutresultatet. Hans strävan gav resultat och under några år var han en av Hollywoods mäktigaste män. I det livet kom han också i kontakt med kokainet, den drog som till stora delar var skälet till att han han så småningom tappade sin ledande position.
Ett måste för filmintresserade
På det stora hela är The Kid Stays in the Picture en mycket bra bok, med några få undantag. Om du, liksom jag, ofta tycker att barndomsskildringar är tråkiga så får du din beskärda del av dem också här. Även en av historiens bästa historieberättare, som Evans ändå är, tycks inte ha greppat att barndomen sällan är så intressant som det är lätt att tro för den som ska skildra sitt eget liv.
Om du är intresserad av film är den här boken närmast obligatorisk, särskilt om du är intresserad av den era som kanske varit allra viktigaste för filmen: 1970-talet. Men det finns också gott om lärdomar mellan de här pärmarna, för den som letar efter dem. Evans är uppenbart en man som vet att framgång inte bara mäts i pengar. Att när allt kommer till kritan så är det inte hur mycket prylar man har när man dör som räknas, utan upplevelserna man samlat på sig och hur de påverkat en som människa. Det gör The Kid Stays in the Picture till inspirerande läsning.