Liknande böcker
Easy Riders, Raging Bulls
Bok av Peter Biskind
Under Hollywoods glansdagar på 70-talet producerades klassiska filmer som Gudfadern och Taxi Driver. Det var även då som lågbudgetfilmen Easy Riders gjorde succé och chockade filmvärlden. På vita duken och i Hollywood flödade sex, droger och pengar. Boken berättar sanningen om tiden i Hollywood då filmskapare som Francis Coppola, George Lucas och Martin Scorsese blev berömda.
Easy Riders, Raging Bulls kan vid det här laget knappast betraktas som en ny bok, det är dock en av de absolut bästa böckerna om filmindustrin som någonsin skrivits. Som av en händelse firar den 20-årsjubileum när denna recension skrivs hösten 2019.
Peter Biskinds bok är förmodligen den ultimata genomgången av de förändringar som USA:s filmindustri gick igenom under 60- och 70-talen. Det handlar om hur filmer som Easy Rider, och andra, bröt det grepp som de stora filmbolagen hållit filmindustrin i. Central för bokens narrativ är Easy Rider - filmklassikern från 1969 med Dennis Hopper, och den nyligen avlidne Peter Fonda, i huvudrollerna. Filmen lyckades trots sin ringa budget att spela in rekordsummor på biografer världen över. Något som ingen inom filmindustrin upp till dess trott var möjligt. Fonda och Hopper visade med sin film att det inte bara var möjligt att berätta historier med djup utan hjälp från ett stort filmbolag i ryggen, de visade dessutom att det gick att tjäna enorma summor pengar på liten budget.
Easy Rider var långt ifrån den enda filmen som spelade stor roll för 70-talets filmproduktion men det var definitivt en av de mest tongivande. I kölvattnet av den fick filmskapare som Martin Scorsese, Francis Ford Coppola, Peter Bogdanovich, och många andra, fria tyglar att skapa konstnärliga verk utifrån sina egna visioner. Spolar vi fram bandet ytterligare några år så föddes Hollywood-blockbustern på liknande sätt, med giganter som Steven Spielberg och George Lucas i förarsätet.
Fin- och fulkultur
För den som är intresserad av film är det här en obligatorisk bok att läsa. Det gäller i princip oavsett hur insatt man är. För nybörjaren är boken ett riktigt praktexempel på en introduktion till en svunnen eras största namn. Det finns egentligen inte någon av den erans storfilmer som inte behandlas i boken. Det är bokens finkulturella element. De bästa böckerna förmår dock greppa både högt och lågt och det här är en sån bok. För det finns också en hel del snaskiga, och i högsta grad, även underhållande historier att ta del av här. Boken handlar trots allt om en era då drogerna flödade fritt, innan hiv och aids hade äntrat det sexualpolitiska samtalet. Den som läser kommer att få del av filmhistoriskt viktiga fakta såväl som historier att berätta på nästa fest. Tyvärr finns boken inte översatt till svenska vilket är synd på en bok som borde göras tillgänglig för fler.
Peter Biskinds bok är förmodligen den ultimata genomgången av de förändringar som USA:s filmindustri gick igenom under 60- och 70-talen. Det handlar om hur filmer som Easy Rider, och andra, bröt det grepp som de stora filmbolagen hållit filmindustrin i. Central för bokens narrativ är Easy Rider - filmklassikern från 1969 med Dennis Hopper, och den nyligen avlidne Peter Fonda, i huvudrollerna. Filmen lyckades trots sin ringa budget att spela in rekordsummor på biografer världen över. Något som ingen inom filmindustrin upp till dess trott var möjligt. Fonda och Hopper visade med sin film att det inte bara var möjligt att berätta historier med djup utan hjälp från ett stort filmbolag i ryggen, de visade dessutom att det gick att tjäna enorma summor pengar på liten budget.
Easy Rider var långt ifrån den enda filmen som spelade stor roll för 70-talets filmproduktion men det var definitivt en av de mest tongivande. I kölvattnet av den fick filmskapare som Martin Scorsese, Francis Ford Coppola, Peter Bogdanovich, och många andra, fria tyglar att skapa konstnärliga verk utifrån sina egna visioner. Spolar vi fram bandet ytterligare några år så föddes Hollywood-blockbustern på liknande sätt, med giganter som Steven Spielberg och George Lucas i förarsätet.
Fin- och fulkultur
För den som är intresserad av film är det här en obligatorisk bok att läsa. Det gäller i princip oavsett hur insatt man är. För nybörjaren är boken ett riktigt praktexempel på en introduktion till en svunnen eras största namn. Det finns egentligen inte någon av den erans storfilmer som inte behandlas i boken. Det är bokens finkulturella element. De bästa böckerna förmår dock greppa både högt och lågt och det här är en sån bok. För det finns också en hel del snaskiga, och i högsta grad, även underhållande historier att ta del av här. Boken handlar trots allt om en era då drogerna flödade fritt, innan hiv och aids hade äntrat det sexualpolitiska samtalet. Den som läser kommer att få del av filmhistoriskt viktiga fakta såväl som historier att berätta på nästa fest. Tyvärr finns boken inte översatt till svenska vilket är synd på en bok som borde göras tillgänglig för fler.