Ek
Bok av Frida Andersson Johansson
"Frida Andersson Johansson visar med Ek att svenskskriven skräck är en genre att räkna med och att hon är beredd att ta täten i det sammanhanget." Johannas deckarhörna
"En välskriven skräckis, placerad i en miljö som förhöjer läsupplevelsen ytterligare. Betyg: 4 av 5!" Läsa och lyssna
"Ett mysterium att uppslukas av." Bokhyllan i skuggan
1625. Nio ekar förs på slädar över Mälarens is. De har fällts för att användas i bygget av rikets nya stridsskepp, Vasa. På en av slädarna vilar liket efter en man, ett offer för de olyckor som tycks följa i de nio ekarnas väg.
I en låda i Vasamuseets magasin i Stockholm förvaras en skulptur snidad i ek från Mälardalen. Disa Kassman och hennes unge kollega Greger Andersson får i uppdrag att restaurera den trasiga skulpturen som haft formen av en vildman. Disa försöker balansera sitt jobb på Vasamuseet med en älskarinna, en hjälpbehövande make och sjuka föräldrar. Men stressen hon känner inför restaureringsarbetet är inte normal. Det dröjer inte länge förrän hon blir som besatt av skulpturen.
När flera otäcka händelser inträffar på museet växer pressen. En vakt försvinner spårlöst och finska turister gör ett makabert fynd i en av utställningsmontrarna. Ombord på Vasa hittas blod. Disa litar inte längre på sig själv, Greger är rädd för sina egna tankar. Och i skogen vid Mälaren börjar nio döda ekar grönska mitt i vintern.
Många miste livet då Vasa sjönk. Nu vill någon att fler ska dö
FRIDA ANDERSSON JOHANSSON [f. 1975] är litteraturvetare och journalist. Hon bor med man och två barn i ett radhus i Segeltorp söder om Stockholm.
Året är 1628 och den svenska stormakten blomstrar. Gustav II Adolf sitter på tronen och rikets status ska manifesteras i form av ett nytillskott i krigsflottan – men regalskeppet Vasa hinner knappt lätta ankar innan den ranka konstruktionen orsakar slagsida och omedelbar förlisning. Många människor omkommer och det viskas att det är de uråldriga ekarna som huggits ned och byggts in i skeppet som nu kräver sin blodiga hämnd.
Disa Kassman arbetar på Vasamuseet och får i den nutida berättelsen i uppdrag att restaurera en av de skulpturer som en gång prydde det ståtliga fartyget. Uppdraget visar sig bli oväntat komplicerat. Vildmannen i fråga är en obstinat figur som sakta men säkert får ett allt större inflytande över alla inblandades liv. När försvinnanden och oförklarliga dödsfall skakar museet och dess personal blir det allt tydligare att den äldre mannen som varnat dem för att väcka vildmannen till liv tycks ha haft en poäng …
Skräck i en historisk kontext är temat för Frida Andersson Johanssons nya bok Ek och utmaningen i att kombinera historiska fakta med fiktion är en balansgång som författaren klarar med glans. Symbolik och folktro får tjäna som extra krydda åt berättelsen om de blodtörstiga ekarna och tanken på att de blev Vasaskeppets undergång är fantasifull, men den framställd på ett så övertygande sätt att jag gladeligen läser vidare med en känsla av skräckblandad förtjusning. Författaren har även skapat ett intressant persongalleri med Disa Kassman i spetsen. Beskrivningarna av hennes trassliga vardagsliv präglas av både humor och skärpa, vilket skapar en uppfriskande och stilsäker kontrast till den historiska aspekten. Frida Andersson Johansson visar med Ek att svenskskriven skräck är en genre att räkna med och att hon är beredd att ta täten i det sammanhanget.
Disa Kassman arbetar på Vasamuseet och får i den nutida berättelsen i uppdrag att restaurera en av de skulpturer som en gång prydde det ståtliga fartyget. Uppdraget visar sig bli oväntat komplicerat. Vildmannen i fråga är en obstinat figur som sakta men säkert får ett allt större inflytande över alla inblandades liv. När försvinnanden och oförklarliga dödsfall skakar museet och dess personal blir det allt tydligare att den äldre mannen som varnat dem för att väcka vildmannen till liv tycks ha haft en poäng …
Skräck i en historisk kontext är temat för Frida Andersson Johanssons nya bok Ek och utmaningen i att kombinera historiska fakta med fiktion är en balansgång som författaren klarar med glans. Symbolik och folktro får tjäna som extra krydda åt berättelsen om de blodtörstiga ekarna och tanken på att de blev Vasaskeppets undergång är fantasifull, men den framställd på ett så övertygande sätt att jag gladeligen läser vidare med en känsla av skräckblandad förtjusning. Författaren har även skapat ett intressant persongalleri med Disa Kassman i spetsen. Beskrivningarna av hennes trassliga vardagsliv präglas av både humor och skärpa, vilket skapar en uppfriskande och stilsäker kontrast till den historiska aspekten. Frida Andersson Johansson visar med Ek att svenskskriven skräck är en genre att räkna med och att hon är beredd att ta täten i det sammanhanget.