Babylon Berlin
Der nasse Fisch. Gereon Raths erster Fall
Bok av Volker Kutscher
Året är 1929 och staden är Berlin. Här flödar drogerna och våldet på gatorna är ett faktum. I kanalen Landwehr hittas en avliden kropp som verkar dölja en mystisk mordhistoria. Polisen Gereon Rath kan inte låta bli att lägga sig i mordutredningen och hans eget liv sätts därmed på spel.
Vi möter Gereon Rath som efter problem på arbetet flyr till Berlin för att börja om på nytt - en ny arbetsplats där ingen känner honom eller känner till vad som hänt. Visserligen är det bara en tjänst på sedlighetsroteln som finns tillgänglig, men Rath ska nog komma på ett sätt att flyttas över till mordkommissionen där han egentligen hör hemma. Men det blir inte så lätt som han trodden. Rath får händerna fulla med arbete och han lär sig hur slipstenen skall dras i Berlin, på ett vassare och mer brutalt sätt än i Köln. Rath trasslar in sig i arbetets vindlingar, för samridigt som han vill lösa fall så vill han också komma till mordkommissionen. Mitt i allt detta så måste han hantera politiska och sociala utmaningar, samt ett hemligt förhållande med en kollega.
Ja, det finns en mordhistoria, den här boken är en deckare, men i början står inte deckargåtan i fokus. Det dröjer nästan halva boken innan man blir ännu mer involverad i mysteriet, som visar sig ha fler kompicerade vindlingar än man först kan se. En man med krossade händer och fötter dras upp från kanalen Landwehr och Gereon Rath bestämmer sig för att undersöka fallet på egen hand, kanske kan han på så sätt få in en fot på Mordkommissionen. Detta leder honom till den organiserade brottsligheten, till politiska komplotter och till frågan om vad man ska sätta först, vänskap eller arbete?
Man får möta ett Berlin som är mycket kosmopolitiskt, och kanske var det också så i Berlin 1929. Kutscher ger en levande och tydlig bild av staden och av Tyskland i början på seklet; vilka stämningarna var i Tyskland efter Första Världskriget, hur man såg på fredsslutet, hur ekonomin var, arbete, liv. Polisarbetet var förvånansvärt modernt och avancerat, jag undrar om det var lika avancerat i Sverige? Detta var innan tv:n fanns så man roade sig mycket ute på klubbar och restauranger och kokain var drogen på modet.
Det märks att Kutscher har gjort ett minituöst researcharbete, för boken känns så levande. Karaktärerna är verkliga på ett sätt man sällan upplever. Hela historien är som en film som utspelas på en storbildsskärm framför ens ögon och man sitter bara där och gapar av förundran. Jag är glad att jag har andra delen som väntar på mig, för jag längtar tillbaka till 30-talets Berlin, med de politiska, ekonomiska, kriminella spänningar som fanns där och då. Och mitt i allt detta finns Gereon Rath. Då kan man känna sig trygg, trots allt.
Ja, det finns en mordhistoria, den här boken är en deckare, men i början står inte deckargåtan i fokus. Det dröjer nästan halva boken innan man blir ännu mer involverad i mysteriet, som visar sig ha fler kompicerade vindlingar än man först kan se. En man med krossade händer och fötter dras upp från kanalen Landwehr och Gereon Rath bestämmer sig för att undersöka fallet på egen hand, kanske kan han på så sätt få in en fot på Mordkommissionen. Detta leder honom till den organiserade brottsligheten, till politiska komplotter och till frågan om vad man ska sätta först, vänskap eller arbete?
Man får möta ett Berlin som är mycket kosmopolitiskt, och kanske var det också så i Berlin 1929. Kutscher ger en levande och tydlig bild av staden och av Tyskland i början på seklet; vilka stämningarna var i Tyskland efter Första Världskriget, hur man såg på fredsslutet, hur ekonomin var, arbete, liv. Polisarbetet var förvånansvärt modernt och avancerat, jag undrar om det var lika avancerat i Sverige? Detta var innan tv:n fanns så man roade sig mycket ute på klubbar och restauranger och kokain var drogen på modet.
Det märks att Kutscher har gjort ett minituöst researcharbete, för boken känns så levande. Karaktärerna är verkliga på ett sätt man sällan upplever. Hela historien är som en film som utspelas på en storbildsskärm framför ens ögon och man sitter bara där och gapar av förundran. Jag är glad att jag har andra delen som väntar på mig, för jag längtar tillbaka till 30-talets Berlin, med de politiska, ekonomiska, kriminella spänningar som fanns där och då. Och mitt i allt detta finns Gereon Rath. Då kan man känna sig trygg, trots allt.