Hilma – en roman om gåtan Hilma af Klint
Bok av Anna Laestadius Larsson
Absolut gehör för sin huvudperson en gåta som berör och blir levande i denna roman. En roman du absolut ska läsa i sommar.
Jakob Carlander, Östgöta Correspondenten
Jag stod framför staffliet, så liten, så obetydlig, men inom mig vällde en sådan kraft att jag måste framåt.
Sekelskiftet 1900 industrialiseringen tränger ihop människorna i städerna, tro och vetenskap bryts mot varandra och arbetares och kvinnors krav på rättigheter ska snart för alltid förändra vår världsuppfattning.
Mitt i denna tid lever och verkar Hilma af Klint. Hon målar som ingen annan gjort tidigare. Hon tar hjälp av den mystiska kvinnogruppen De fem och höga mästare från den andliga världen. Hon är så övertygad om att världen inte är redo för hennes konst att hon gömmer undan tavlorna allt eftersom de blir färdiga.
Det här är romanen om människan, konstnären och gåtan Hilma af Klint. En berättelse om att följa sin inre röst, att försöka utföra det omöjliga.
Anna Laestadius Larsson brinner för kvinnors rättigheter och villkoren för kvinnors liv såväl i historien som i samtiden. Hon har tidigare utgivit Barnbruden, Pottungen och Räfvhonan, en trilogi skriven ur kvinnornas perspektiv om livet vid det svenska hovet och i Stockholm under åren 1774 - 1818.
Hilma af Klint är en av den svenska konsthistoriens sällsammaste konstnärer och hon hittade ett unikt konstnärligt uttryck som skulle möta förståelse först många år efter hennes död ... realistiskt ... fängslande, inte minst eftersom Hilma af Klints liv i sig utgör ett rikt stoff.
Ann Öhrberg, BTJ
Veckan innan min sommarsemester 2021 skulle börja var jag upp till jobbet för diverse möten etc. Ett av mötena var med en före detta kollega som numera jobbar på en annan avdelning precis som jag. Vid mitt besök fick jag Anna Laestadius Larssons bok Hilma som före detta kollegan nyligen hade läst och nu gav vidare.
Den här boken är en roman om en verklig person. Konstnären Hilma af Klint föddes 100 år före mig och dog 1944. Romanen utspelar sig runt sekelskiftet 1900. Kvinnorna börjar ställa krav på rättigheter. Hilma af Klint är en av dem. Som barn är hon med om en olycka. Ett fall från en vagn med en huvudskada till följd påverkar henne att hon uppfatta sig ha kontakt med andevärlden. Den här kontakten kommer och går under hennes liv, men präglar helt klart hennes konst. Hilma af Klint målar som ingen annan har gjort tidigare. Konsten är i centrum i boken och Hilma försöker förklara sitt måleri på äldre dar för brorsonen Erik. Det är nämligen honom hon har utsett till att ta hand om hennes efterlämnade, tusende tavlor…
När jag läser den korta resumén ovan inser jag att jag ger en känsla av att det här är väldigt tung litteratur. Det är det inte. OK, ämnet må vara tungt, men jag kommer lätt in i boken. Jag läser snabbt, för boken om Hilma är både välskriven och lättläst. Språket är begripligt och jag fångas direkt av kvinnokampen. Det går inte helt att förstå hur ojämlikt det har varit mellan kvinnor och män. Det här att kvinnor förväntades gifta sig eller ta hand om sina föräldrar. Möjligen kunde de arbeta inom vården eller som lärarinnor – tills de fann en man. Det finns för övrigt HBTQ-tema i den här boken.
Den här boken gjorde mig mycket nyfiken på Hilma af Klints tavlor. När jag googlade såg jag att många av dem hade färgen orange. Underbart! Jag vill se hennes verk!
Mitt omdöme blir det högsta.
Den här boken är en roman om en verklig person. Konstnären Hilma af Klint föddes 100 år före mig och dog 1944. Romanen utspelar sig runt sekelskiftet 1900. Kvinnorna börjar ställa krav på rättigheter. Hilma af Klint är en av dem. Som barn är hon med om en olycka. Ett fall från en vagn med en huvudskada till följd påverkar henne att hon uppfatta sig ha kontakt med andevärlden. Den här kontakten kommer och går under hennes liv, men präglar helt klart hennes konst. Hilma af Klint målar som ingen annan har gjort tidigare. Konsten är i centrum i boken och Hilma försöker förklara sitt måleri på äldre dar för brorsonen Erik. Det är nämligen honom hon har utsett till att ta hand om hennes efterlämnade, tusende tavlor…
När jag läser den korta resumén ovan inser jag att jag ger en känsla av att det här är väldigt tung litteratur. Det är det inte. OK, ämnet må vara tungt, men jag kommer lätt in i boken. Jag läser snabbt, för boken om Hilma är både välskriven och lättläst. Språket är begripligt och jag fångas direkt av kvinnokampen. Det går inte helt att förstå hur ojämlikt det har varit mellan kvinnor och män. Det här att kvinnor förväntades gifta sig eller ta hand om sina föräldrar. Möjligen kunde de arbeta inom vården eller som lärarinnor – tills de fann en man. Det finns för övrigt HBTQ-tema i den här boken.
Den här boken gjorde mig mycket nyfiken på Hilma af Klints tavlor. När jag googlade såg jag att många av dem hade färgen orange. Underbart! Jag vill se hennes verk!
Mitt omdöme blir det högsta.