Vådaskott
Vådeskud
Katrine Engberg
Ny del i danska succéförfattaren Katrine Engbergs hyllade Köpenhamnsserie. Tonåringen Oscar försvinner från sitt välbärgade hem i Köpenhamn och lämnar ett kryptiskt meddelande efter sig. Samtidigt hittas ett lik i sopförbränningsanläggningen Amager. Utredningen leder polisinspektörerna Jeppe Kørner och Anette Werner till Oscars färgstarka familj Dreyer-Hoff, som driver ett auktionshus. Men är den starka familjesammanhållningen avundsvärd, eller är de vuxnas kärlek till sina barn snarare sjuklig? Esther de Laurenti, pensionär med näsa för mysterier och Kørners vän, gör en fasansfull upptäckt på webbsidan för Dreyer-Hoffs auktionshus. Vem är det som mördar för att skapa odödlig konst?
Spännande och välskriven deckare!
Detta är den tredje delen av den hyllade Köpenhamnsserien. Om det är något som danskarna är bra på så är det att skriva deckare och kriminalromaner.
Vådaskott har en oförutsägbar och suggestiv intrig. Pusselbit läggs till pusselbit, vissa är mörka, vissa spännande och ytterligare en del är känslosamma. Sakta men säkert klarnar bilden medan polisinspektörerna Jeppe Kørner och Anette Werner tar oss med runt i både vackra och mindre vackra delar av Köpenhamn.
Katrine Engberg är en ordets mästare. Hon får de mest makabra scener att bli något fint och såväl persongalleriet som miljöerna blir levande och nyanserade. Jag blir inte riktigt lika uppslukad av Vådaskott som jag blev av Glasvinge. Jag upplever denna som något rörigare och kanske lite långsammare i tempot än den förra. Men det är en mycket bra bok och jag kan absolut rekommendera den.
Detta är den tredje delen av den hyllade Köpenhamnsserien. Om det är något som danskarna är bra på så är det att skriva deckare och kriminalromaner.
Vådaskott har en oförutsägbar och suggestiv intrig. Pusselbit läggs till pusselbit, vissa är mörka, vissa spännande och ytterligare en del är känslosamma. Sakta men säkert klarnar bilden medan polisinspektörerna Jeppe Kørner och Anette Werner tar oss med runt i både vackra och mindre vackra delar av Köpenhamn.
Katrine Engberg är en ordets mästare. Hon får de mest makabra scener att bli något fint och såväl persongalleriet som miljöerna blir levande och nyanserade. Jag blir inte riktigt lika uppslukad av Vådaskott som jag blev av Glasvinge. Jag upplever denna som något rörigare och kanske lite långsammare i tempot än den förra. Men det är en mycket bra bok och jag kan absolut rekommendera den.