Den här dramakomedin har flera gånger blivit jämförd med thrillern Gone Girl, och det är inte svårt att förstå varför. A Simple Favor har en lite mjukare uppsyn och är lika delar rolig och igenkännande som spännande.
Singelmamman Stephanie lever för sitt barn och rollen som mamma. På sin Youtube-kanal pratar hon dagligen ut till andra mammor och ger tips och råd. En dag träffar hon en annan mamma, Emily, på skolan där deras barn går. Emily är allt som Stephanie inte är. Hon är närmast obrydd om hur den klassiska modern ska vara. Istället lever hon ett extravagant liv, har en blomstrande karriär och dricker martinis mitt på dagen.
De två startar något trevande en djup vänskap, till den dagen då Emily plötsligt försvinner. Tragedin rör hela samhället och Stephanie bestämmer sig för att gå till botten med försvinnandet, och uppdaterar Youtube under tiden.
En spännande historia med många tvära kast. En helt klart sevärd film som får en att både skratta och hoppa till flera gånger.
I den här boken får vi följa en del av Sveriges undre värld under stora delar av 80-, 90- och 00-talet. I fokus står göteborgaren Aje och hans närmaste kompisar. De går från småpojkar som hittar på bus till att vara med och starta några av Sveriges värsta MC-gäng.
Boken bygger på sanna historier och i mittuppslaget finns många artiklar från kvällstidningarna om Aje, Danne och Magnus. Deras historier är i många fall häpnadsväckande och så långt ifrån det vanliga svenssonlivet man kan komma.
Som läsare förfasas man många gånger över huvudpersonernas agerande. Det är många vapen- och knarkaffärer som går snett eller som är nära på att göra det. Och visst lever de ett liv i överflöd där pengar inte längre är ett problem när de ligger på topp. Men priset de betalar för det är att de hela tiden måste se sig om, aldrig kan de slappna av. Både polisen och fiender kan ge sig på dem när som helst och allt är egentligen en fin balans mellan liv och död.
Det jag gillar med boken är att den ger en bra inblick i hur enkelt det kan vara att hamna snett. Aje ville bara tjäna lite extra pengar och sålde på den tiden lagliga steroider när han gick i skolan. När flera tragiska händelser i hans liv avlöser varandra så är det lätt att glida med i de redan existerande gängen. Att han sedan skulle bli en ledare och dras till allt större och farligare affärer var inte ett så stort steg.
En annan karaktär, Danne, blev knarkkurir på Kanarieöarna redan som tonåring. Även hans liv har varit kantat av tragiska händelser där han tidigt hamnat utanför systemet och den tryggheten vi borde kunna erbjuda alla barn i Sverige. När han väl återvände tillbaka till Sverige efter ett fängelsestraff i Spanien blev han istället den yngsta personen som någonsin suttit på Tidaholmsanstalten - Sveriges farligaste fängelse.
Författarna till Gängmedlem har gjort ett otroligt bra jobb med att sammanställa de olika männens historier så att de flyter på på ett intressant sätt. Att allting dessutom är sant ger läsaren en bra inblick i vad det egentligen var som hände under 90- och 00-talet då MC-gängen härjade som värst i Göteborg och andra delar av landet. Saker man bara trodde hände på film skedde i själva verket runt oss hela tiden, här i verkligheten.
Ungdomsförfattaren Per Nilsson är känd för böcker som Anarkai, Ett annat sätt att vara ung och Du & du & du. Genom årtionden har han förtrollat både ungdomar och vuxna genom sina sannolika historier om hur det är att vara ung. I hans böcker återfinns alltid färgstarka karaktärer, så väl beskrivna att man tror att de är på riktigt. Tankegångarna är träffande och alla kan känna igen sig i någon del av hans böcker. Lägg till att man aldrig slutar att förvånas över hans kreativa tänkande och förmågan att göra enkla men ack så spännande tvister när man minst anar det.
Lilla livet lilla döden är Per Nilssons första roman för vuxna. Det är en hisnande historia om fyrvaktaren Janne som lever ett lugnt och stillsamt liv. Han cyklar till affären och köper mjölk, han tittar på naturen, lyssnar på radio och förstås - vaktar fyren.
Boken är uppdelad i flera delar och skrivs utifrån tre olika perspektiv. Ett perspektiv är Jannes eget, det andra är författaren Per Nilssons och det tredje är läsaren själv. I författarens kapitel får vi veta att han brevväxlat med Janne och nu letar efter honom. Genom brev får vi en aning om att något har hänt, något som kanske inte var så bra. Janne är en väldigt speciell människa och har tidigare inte stött på så många människor eller kärlek i sitt liv. De flesta skulle kalla honom för en enstöring och kanske lite långsam.
Författaren uppmanar Janne att skriva och det är i hans skrivna sidor som vi förstår att någonting är fel. Per Nilsson har gett fyrvaktaren tydliga instruktioner om hur man skriver en berättelse. Allt behöver inte vara sant, man får hitta på. Det är inte att ljuga. Man för bara historien framåt.
Lilla livet lilla döden är en bladvändare som går att sluka på en dag. Jannes tankar i det där stillsamma livet har verkligen något, och vart är det egentligen han har tagit vägen? Vad är det han har gjort? Ryktena som går säger en sak, Janne själv skriver sin historia och författaren gör allt i sin makt för att ta reda på om han har pushat fyrvaktaren till något riktigt illa.
Och orden som hela tiden upprepas är; Man får ljuga. Allt behöver inte vara sant. Det är okej att hitta på. Det är ord som kommer ringa i huvudet långt efter att man har lagt ifrån sig boken.
En fantastisk berättelse som visar att Per Nilsson inte bara är en briljant ungdomsförfattare, han kan snarare gå hur långt som helst.
Detta är den tredje delen i Anders de La Mottes fristående kvartett. De två första delarna heter Slutet på sommaren och Höstdåd. Eftersom alla delar är fristående behöver man inte ha läst dem tidigare för att tycka att Vintereld är en ruskigt bra kriminalroman.
Boken tar sin början när den ensliga karaktären Hedda möter en okänd person på en brygga. Hedda äger stugbyn Gärdsnäset sedan många decennier och nu är det bara hon kvar där. Hon lever ensam och träffar knappt någon. Hennes brorsdotter Laura har inte besökt byn på trettio år, inte sedan en hemsk brand inträffade, som skördade ett människoliv.
Strax efter Heddas möte får Laura ett samtal och tvingas åka till stugbyn som hon inte besökt sedan hon var sexton år gammal. Resan förväntas bli kort men omständigheterna gör att Laura blir kvar längre än förväntat. Det är här boken har sin historia; när Laura börjar leta i det förflutna efter vad som egentligen hände. Vad var det som hände Hedda som gjorde att Laura behövde återvända? Och framför allt; vad var det egentligen som hände den där luciakvällen för trettio år sedan när dansbanan brann ner och ärrade Laura för livet?
Vintereld är en spännande roman vars berättande hela tiden växlar mellan dåtid och nutid. I varannat kapitel får läsaren följa hur Laura i nutid återvänder till byn Vedarp och stugbyn Gärdsnäset för att gräva i det förflutna. I varannat kapitel får läsaren själv tillträde till vintern 1987 för att följa händelseloppet fram till branden.
Som läsare sitter man som på nålar genom större delen av boken. Den innehåller lagom många karaktärer och namn för att det ska vara underhållande men inte svårt att hänga med. Genom att växla mellan dåtid och nutid får man som läsare själv en chans att försöka lista ut hur historien hänger ihop innan Laura själv gör det.
Berättelsen handlar i det stora om att lösa ett nytt och ett gammalt mord. Det är också en berättelse om kärlek och om att våga återvända till känslor och händelser som man trodde att man lagt bakom sig för längesedan. Alla som någon gång flytt för att få en chans att börja om sitt liv på nytt kan känna igen sig i den här boken. Hur det är att komma tillbaka till byn där alla känner igen dig och tiden verkar ha stått stilla. Det kan bli ett kärt återseende men med många faror på vägen.
När Spring Breakers släpptes 2012 fick den stor medial uppståndelse. Många trodde inte ens att den skulle få visas på grund av hur brutal den kan vara i många scener. Fyra unga tjejer, där bland Selena Gomez och Vanessa Hudgens, ger sig ut på sitt livs äventyr under vårlovet.
Det sparas inte på något i den här filmen. Den startar med att tjejerna hämningslöst rånar en restaurang och sedan följer nästan 90 minuter av fest, alkohol och droger.
När de unga kvinnorna är på väg att hamna i fängelse betalar knarklangaren Alien (James Franco) deras borgen för att få ut dem. Det kan ses som en god gärning, men snart förstår tjejerna att det här inte är vilken kille som helst de har hamnat hos.
Spring breakers har allt för den som vill leva lite farligt en stund, eller åtminstone drömma sig bort till ett galnare liv. En otrolig film som inte är något för den pryda.
Den sista delen i Renzo Aneröds fristående trilogi om Göteborgs undre värld.
Den tredje och sista delen, Fiender, i Renzo Aneröds trilogi om Göteborgs undre värld tar sin början i Göteborg 2007. Boken utspelar sig på Hisingen, i största del i det invandrartäta Hisingsbacka och i nazisttillhållet Torslanda. Dessa stadsdelar ligger båda på Hisingen men kunde inte skilja sig mer från varandra.
Huvudkaraktärerna i boken är Elin, medelklasstjejen som blivit avstängd från skolan efter att ha skrivit en högerextremistisk uppsats. Hennes mamma skickar henne att bo hossin pappa i Torslanda i stället. Det visar sig vara ett ödesdigert val då hennes storebror som bor där är nazist och uppmuntrar Elin i hennes främlingsfientliga tänk.
I skolan träffar hon en av de andra huvudkaraktärerna, Daniel. De två blir snart ett "vi mot världen" i en skola där de slåss mot både invandrare och vänsteraktivister. Daniel har växt upp i Hisingsbacka och har sedan barnsben blivit mobbad och utsatt av ett gäng med killar som han nu går i skolan med.
Vid sidan av Elin och Daniel får vi även följa vänsteraktivisterna i AFA och deras sätt att arbeta. Boken utspelas i ett Sverige där välfärden är på väg att monteras ner och utsatta grupper ställs mot varandra istället för att sparka uppåt. Det är en rå historia om det meningslösa våld som nazister med flera utförde under den här tidsperioden. I boken får vi även följa karaktärer som dras ner i svåra missbruk då GHB får ett uppsving i Göteborg. Den dödliga drogen skördade många offer under den här tiden och verkade under en period nästan omöjlig att stoppa.
Den tredje och avslutande delen i Renzo Aneröds berättelser om den undre världen är också den mest omskakande. Här ställs allting på sin spets och inga livsöden verkar vara för mörka för att kunna inträffa. Boken är en riktig bladvändare och det märks att Aneröd har blivit en allt skickligare författare under sin karriär.
Det grova våldet till trots är boken utmärkt för gymnasieelever för att få en bättre inblick i hur samhället fungerar. Den kan verka både som en ögonöppnare och som ett avskräckande exempel. Ungdomar som redan står på kanten till den undre världen kan få en tankeställare och backa. En större respekt för andra människor går att finna i den här boken och både förståelse och förkastning av den fruktansvärda nazism som länge rotat sig i Sverige slår sin grund här.
Sammanfattningsvis, boken visar att oavsett var du kommer ifrån och hur din bakgrund ser ut så måste vi alla visa medmänsklighet och förståelse för varandra. Innerst inne är vi ganska lika ändå.
Den andra delen i Renzo Aneröds fristående trilogi om Göteborgs undre värld.
Vildsvinet handlar om Göteborgs undre värld och tar avstamp efter Backabranden 1998 där 63 ungdomar dog i en hemsk brand i ett diskotek. Händelsen skakade om hela Sverige och blev ett slagträ i den främlingsfientlighet som växte sig stark i Sverige under 90-talet.
I boken får vi främst följa en kurdisk familj som flyr till Sverige och bosätter sig i Gårdsten i Göteborg. Familjen är liksom många andra krigsflyktingar från Irak svårt traumatiserade av sina upplevelser och har svårt att komma till ro i det nya landet. I Vildsvinet får vi en stark inblick i hur det är att komma till ett nytt land och försöka anpassa sig till ett allt mindre välkomnande samhälle. Vad hade Sverige kunnat göra annorlunda för att integrera flyktingarna bättre i samhället? Det utanförskap som många flyktingar genast hamnar i gör att den kriminella banan ses som den enda vägen för att ta sig fram i det nya livet. Precis så är det för den äldste sonen Zanko. Han finner snabbt sin väg i Göteborgs undre värld och har snart blivit en respekterad gängledare som sätter skräck i många.
Vid sidan av Zanko får vi följa lillasyster Disa som även hon försöker hitta sin plats i samhället. Disa vill mest av allt leva som en vanlig tonårstjej, men med hederskulturen hennes familj bär på är det svårt. För att lyckas slå sig fri måste hon betala ett högt pris, och inte ens då är det säkert att man lyckas.
I Renzo Aneröds andra del om ungdomar och gängkriminalitet är det som att något har lossnat. Den första delen Löftet var delvis svag, men det kan man inte säga om den här boken. Den ger en hänsynslös skildring om hur det är att vara ung, lättpåverkad, att ha drömmar och hur den undre världen på ett nästan omärkbart sätt värvar ungdomar på löpande band.
Vildsviner skildrar främlingsfientlighet, hederskultur och religion på ett ofiltrerat sätt. Samtidigt ger det en ödmjuk och rättvis bild av hur livet för ungdomar i början av 2000-talet såg ut. Deras drömmar och förhoppningar om en bättre framtid lämnar dem aldrig och oavsett hur snett de trampar i livet så är de aldrig mer än just människor precis som alla andra. Det är en rörande berättelse om flera olika livsöden som vävs samman i flera olika grenar.
Den första delen i Renzo Aneröds fristående triologi om Göteborgs undre värld.
Aneröds första del om varför ungdomar väljer den kriminella banan tar sin start under 70-talet. Här får vi följa en grupp ungdomar som växer upp under en tid då framtiden ser ljus ut. Titeln löftet anspelar på löftet som socialdemokraterna gav under den här tiden - det om en ljusare framtid där alla hade möjligheten att bli vad de ville. Inte helt oväntat visade det sig att detta löfte inte gällde alla. Var man kommer ifrån spelar stor roll och Aneröds skildrande av arbetar- och underklassen är både gripande och tragisk.
De livshistorier som beskrivs i boken verkar många gånger vara ett evigt mönster. Förhoppningar som grusas gång på gång när livet inte tar den väg man önskade. Det är samtidigt en berättelse om hur MC-gängen en gång startade i Göteborg, vilka människor som sökte sig dit och varför. Det är en smärtsam påminnelse om att ingen föds kriminell, men många ser ingen annan väg att gå i livet. Det sociala arvet ligger som grund till alla livsöden i den här romanen och det är tydligt att boken är skriven för att läsaren inte ska döma någons val, utan istället lära sig att förstå dem.
Boken är väldigt spännande och det är svårt att sluta läsa. Den följer gängkrigen parallellt med vanliga människors liv och når sin kulmen 2001 mitt under ett pågående gängkrig i Göteborg.
Att boken är bra behöver dock inte nödvändigtvis innebära att den är välskriven. Den är skriven på ett sätt som förmodligen ska härma det språk som karaktärerna förväntas ha, men det blir många gånger krystat och onödigt hårt. Svordomar, skällsord och fördomar kastas flitigt ut genom hela boken men utan att föra historien framåt.
Många av våldsscenerna är också beskrivna på ett onödigt detaljerat och hårt sätt, särskilt de som beskriver sexuellt våld. Författaren beskriver händelserna på ett sätt som inte ger läsaren en chans att värja sig, och som lämnar en dålig känsla hos en efteråt. En van bokläsare hade utan tvekan kunnat förstå dessa scener utan det grova språket. Här vill jag gärna be författaren kasta ett öga på kollegan Jens Lapidus som skriver om Stockholms undre värld. Han lyckas till skillnad från Aneröd hålla det autentiska i språket utan att skapa onödiga obehagskänslor hos läsaren. Här har han mycket att lära om hur man bäst beskriver den kriminella världen.
30 oktober 1998 rasar en brand i en diskotekslokal nära Backaplan i Göteborg. Natten kommer att förändra livet för hundratals personer som var där och för anhöriga. Natten då 63 ungdomar miste sitt liv i en fruktansvärd katastrof som hade kunnat förhindrats på flera olika sätt.
Dagen efter branden vaknade Sverige upp i sorg. Ungdomarna som dog var 12-19 år gamla och det var svårt att ta in att en sådan katastrof kunde inträffa i Sverige. Det var den värsta branden i modern tid.
I boken "Jag kommer sen..." berättar mamman till ena brandoffret om tiden innan, under och efter branden. Hennes gripande historia om sorgen över att behöva begrava sitt tonåriga barn lämnar ingen oberörd. Johanna var bara 16 år när hon tillsammans med sin bästa vän besökte diskoteket, ovetandes om att det skulle bli hennes sista kväll i livet. De sista orden till sin mamma var just bokens titel, "jag kommer sen". Ett par dagar senare får mamma Eva identifiera Johannas kropp på bårhuset, efter över ett dygn i ovisshet över om hon är vid liv eller inte.
Boken avhandlar Johannas uppväxt, Evas sorg och hur hon sedan går vidare i livet och byter inriktning i karriären. Eva utforskar sin mediala sida och blir engagerad i föreningen för backabrandens offer och anhöriga.
Vid sidan av detta får vi också följa den polisjakt och samhällets syn på branden och vem det egentligen var som startade den. Det dröjde år innan de skyldiga äntligen kunde gripas och många blev förvånade över att även de var några ungdomar som hade tänkt besöka diskoteket. Arga över att de inte fick komma in utan att betala inträde bestämde de sig för att hämnas genom att starta en liten brand. Att många olycksaliga händelser skulle leda till att 63 ungdomar fick sätta livet till kunde de inte i sin vildaste fantasi föreställa sig.
En otroligt gripande berättelse om att förlora ett barn och en intressant samhällsskildring för alla som minns eller har hört talas om diskotekbranden 1998.
2006 vände Jens Lapidus uppochner på Sverige med boken Snabba cash. Berättelsen om JW som låtsades vara någon han inte var för att nå upp till Stockholms elit, tog alla med storm. Det var en välskriven, spännande roman i högt tempo med ett otroligt välgjort researchjobb bakom sig. Det tog inte lång tid innan uppföljarna kom och succén fortsatte. När filmen Snabba cash sedan kom med Joel Kinnaman i huvudrollen fanns det nog ingen som hade missat den här fantastiska historien.
Efter det har Jens Lapidus spunnit vidare på samma berättelse. Juristen med skrivarglöden berättar gärna om den undre världen med droger, pengar och kriminalitet. Likaså gäller i hans novellsamling Mamma försökte. Det märks att här har han samlat utkast som kanske var tänkt att bli en hel roman, eller åtminstone en del av den. De flesta karaktärerna känns igen antingen som huvudkaraktärer eller biroller i hans tidigare verk.
Mamma försökte innehåller ett gäng välskrivna och spännande noveller om flera olika karaktärer. Den röda tråden är att alla slutar med en twist, en känsla man inte var beredd på eller ett slag av triumf. Vi träffar Jorges systerson som försöker göra sig ett namn i Stockholms undre värld.
Maffiabossen Radovans dotter Nathalie får också en egen historia om en händelse på en flygplats. Den utspelar sig under en kort tid men oavsett om man känner Nathalie sen tidigare eller inte får man en bra bild av henne och pappan.
En annan novell handlar om en hårt kämpande jurist som offrar allt för karriären. Det är en slitsam historia som man förstår att Lapidus skrivit utifrån mycket erfarenhet, och kanske är slutet på den ett av hans egna alternativa slut.
Oavsett om historierna handlar om en försvarsadvokat, en yrkeskriminell eller en orolig anhörig så finns det alltid en moralisk aspekt i dem. Vad får man egentligen göra och inte, hur mycket kan vi låta vår moraliska kompass styra oss? Det är många gråzoner som Lapidus skickligt kastar läsaren fram och tillbaka i. I början av en historia kan man vara helt säker på sin moraliska ståndpunkt, för att bara några sidor senare få uppleva att den raserats helt och hållet.
Det finns absolut svagare och starkare delar i den här boken, men även den svagaste är riktigt bra. Allt som allt är det en otrolig samling med guldkorn som är ett måste för alla som läst Jens Lapidus tidigare romaner.