En ung förståndshandikappad man, Howard Stamp, fälls trots haltande bevisning för mordet på sin mormor, den enda människan som förstod honom. Han tar sedan sitt liv i fängelset. Tre decennier senare börjar en antropolog som heter Jonathan Hughes att studera fallet. Han nämner fallet i sin bok, Ett förvridet sinne, som handlar om kända justitiemord. Han får kontakt med ett kommunalråd, George Gardener, som under flera års tid försökt hitta sanningen bakom mordet. Tillsammans hittar de nya fog för att Stamp dömts på felaktiga grunder, förmodligen för att det var en bekväm lösning. Howard Stamp var känslomässigt störd, hade ingen som kunde tala för honom och var också fattig. Hughes och Gardener hittar snart andra misstänkta i fallet, bland annat en tonårsflicka som försvann när mordet begicks.
I sina efterforskningar kan Hughes inte förbise de likheter hans liv har med Stamps trasiga barndom och känsla av utanförskap. Samtidigt som han kämpar för Howard Stamp tvingas han möta sina egna inre demoner. Personporträtten är trovärdiga och intrigen genomtänkt men kanske något övertydlig. Som så ofta gör den engelska författaren Minette Walters rejäla djupdykningar i människans inte alltför vackra inre och som vanligt gör hon det med bravur.
Sophies historia är skriven av JoJo Moyes och utgiven på svenska år 2014. Moyes kanske mest lästa bok är antagligenLivet efter dig, som också filmatiserats. Det här är en lite annorlunda berättelse om man ser till Moyes övriga utbud, där det mesta hamnar inom feelgood-genren. Den här romanen går lite utanför, trots att den innehåller kärlekshistorier.
Bokens första del handlar om Sophie Lefevre, som återvänt till sin hemby St Péronne efter att ha bott i Paris tillsammans med sin man Edouard, som blivit skickad till fronten. Året är 1916 och Sophie driver tillsammans med sin syster, vars make också ligger vid fronten, det lilla familjehotellet. De försöker på detta vis försörja sig, vilket är svårt eftersom de ockuperande tyskarna konfiskerar precis allt. Det finns en nagelbitande episod där de lindar in en spädgris och håller den på armen för att få tyskarna att tro att den är en baby. En ny tysk officer fascineras av ett porträtt av Sophie som hennes make målat. Denna fascination kommer att bli ödesdiger för Sophie, som tvingas fatta ett livsavgörande beslut.
I London år 2006, bor en nybliven änka efter en berömd arkitekt. Hon heter Liv Halston och på hennes vägg hänger ett porträtt som hon älskar. Hennes make har köpt tavlan åt henne under en resa. När hennes hem blir med i en inredningstidning får en man syn på tavlan och tror att den tillhör hans familj och tavlans turbulenta historia avslöjas. Det blir en rättsprocess och Liv möter advokaten Paul. Sophies historia berättar om hur två kvinnor, åtskilda av ett sekel, beslutar sig för att slåss för det de älskar, oavsett konsekvenserna av detta. Som läsare vill man veta vad som händer med Sophie och hur det kommer sig att tavlan av henne hamnar hos Liv. Man inser också att ingenting är svart eller vitt och att det kan vara svårt att vägra umgås med fienden. Det här är en berättelse som berör, inte minst den obehagliga skildringen av den tyska ockupationen. Rekommenderas till alla som älskar en god bok med ett tillfredsställande slut.
Året är 2008 och advokaten Samantha Kofer spås en lysande karriär. Så slår recessionen till och hon förlorar sitt arbete på en av de största advokatfirmorna i New York. Hon tillhör dock en av de "lyckligt lottade" och erbjuds ett oavlönat arbete i en avkrok i Appalacherna. Staden Brady har en population på endast 2 200 invånare. Juristbyrån drivs av fyra kvinnor, men trots deras samhällsengagemang förstår Samantha inte hur hon ska stå ut. Hon måste stanna ett år för att få tillbaka sitt jobb i New York.
För första gången i sitt liv får hon hjälpa människor med riktiga problem, göra en stämning, verka i en rättssal, samt erfara att alla inte är glada över att få en toppadvokat från New York till staden. Brady är nämligen en stad med hemligheter.
Skogsskövlingen runt Brady breder ut sig. De stora kolbolagen låter sig inte hindras av varken naturen eller bebyggelsen, än mindre av människor. Samantha blir intresserad av hur skogsbolagen skaffar mark. Hon inser att kolbolagen inte skyr några medel för att tillskansa sig det de vill ha. Det här är en värld där lagar och regler ignoreras. Våldet lurar runt knuten och Samantha blir indragen i en maktkamp på liv och död.
John Grisham har skrivit ännu en roman om den lilla människans kamp mot storbolagen och han gör det som alltid med bravur.
Boken kom ut på svenska år 2015 och Mr Mercedes är Stephen Kings första renodlade thriller. Oavsett vilken genre den här författaren ger sig på tycks han lyckas. Lite kuriosa är att han snuddar vid två av sina tidigare alster inom loppet av knappa två sidor ett stycke in i boken, det vill säga Christine och Det.
Boken börjar med att ett antal personer köar hela natten utanför en jobbmässa, för att vara först på plan när mässan öppnar. Alla i förhoppning om att få ett arbete. En ung kvinna har sitt lilla barn med sig. I den täta morgondimman skymtar en bil som inte kör mot parkeringen. Föraren, klädd i clownmask, kastar sig på signalhornet och väcker de i folksamlingen som inte redan är vakna. Bilen, en Mercedes, tar först ett skutt mot massan av arbetssökande. Sedan accelererar bilen exakt mot den punkt där människorna är som mest hoppackade. De flesta har inte en chans.
Den nyligen pensionerade och lätt deprimerade kriminalinspektören K William Hodges får ett brev signerat Mercedesmördaren. Dådet skedde året innan och förövaren går fortfarande fri, eftersom han varit oerhört noggrann med att inte efterlämna minsta DNA. Hodges blir övertygad om att brevet verkligen kommer ifrån mördaren, som dessutom tycks veta det mesta om Hodges, till och med hans tankar på att avsluta sitt numera meningslösa liv.
Till skillnad från Hodges får läsaren tidigt reda på vem mördaren är, en tjugoåttaårig alldaglig kille som heter Brady Hartsfield. Brady har två arbeten och ett av dem är att köra glassbilen, också till Hodges kvarter. Det andra är på Discount Electronix, ett företag som även erbjuder dataservice i hemmet. Egentligen har han även ett tredje och det är att få före detta kriminalinspektör Hodges att rikta sin pistol mot sitt huvud och trycka av.
Hodges börjar göra efterforskningar för att hitta Mercedesmördaren. Till sin hjälp får han den sjuttonårige Jerome, som brukar klippa hans gräsmatta, samt Janey, syster till den kvinna vars Mercedes mördaren använde sig av vid sitt dåd. Misstanken om att mördaren ska slå till igen gnager konstant. Senare kommer även den psykiskt instabila Holly, systerdotter till Janey, att delta i jakten på mördaren. En jakt som intensifieras då de inser att han är på väg att döda igen. Det blir en nervös kamp mot klockan.
Boken är skriven så att den växlar mellan Bradys förehavanden och Hodges. Vi får alltså följa dessa båda parallellt. Det här är en riktig bladvändare och man vill inte sluta läsa. Slutet är så intensivt att man snubblar över orden i ivern av att få veta hur det hela ska avlöpa. Rekommenderas till alla som gillar en riktigt spännande bok.
Den här boken har sina poänger men jag tycker inte att den är hälften så rolig som sin föregångare, Bridget Jones dagbok. Parförhållandet med Mark Darcy blev inte riktigt så som Bridget hade trott att det skulle bli och hon plöjer igenom böcker i självhjälp och konsulterar sina mer eller mindre galna vänner för att få mer eller mindre galna råd. När hon sedan beger sig till Thailand för att få lite perspektiv på saker tappar boken rejält. I övrigt är det samma Bridget, som fortfarande dricker lite för mycket och väger lite för mycket, något hon alltid tycks ha problem med. Vill man bara läsa en bok om Bridget Jones rekommenderar jag den första. För den som aldrig tröttnar på Bridget är den här boken självklart läsvärd.
Boken är ingen deckare i egentlig mening, även om det ligger en mordhistoria i bakgrunden. Den är mera ett relationsdrama mellan de båda poliserna och vännerna Ryan och Maddox. Läsaren får följa hur denna relation utvecklas under berättelsens gång. De har anlänt till Rob Ryans uppväxtort utanför Dublin för att utreda mordet på en tolvårig flicka, som hittats på en offersten vid en arkeologisk utgrävning. Kroppen bär spår av sexuella övergrepp. Samtidigt som de följer spåren i utredningen väcks obehagliga minnen till liv hos Rob, som en gång hette Adam och hittades blodig i skogen efter att ha lekt där med vännerna Jamie och Peter. Jag kan inte låta bli att bli mera intresserad av de försvunna pojkarnas öde än av själva mordutredningen och bokens slut är inte riktigt vad jag förväntade mig.
Det här är chic-lit. Lättläst och bitvis riktigt roligt. Emma Corrigan berättar riktigt pinsamma saker om sig själv under en flygresa som hon tror att hon inte kommer att överleva. Lyssnaren är en stilig amerikan i flygfåtöljen intill. Självklart överlever hon resan och beslutar att lägga sin lilla bikt bakom sig. Nästa dag på jobbet träffar hon sin nye chef - gissa vem? Hur det hela avlöper är inte särskilt svårt att räkna ut, men det är ändå inte det som är det väsentliga i den här lilla historien. Det är vägen dit som är underhållande. Det är charmigt - om än förutsägbart - och lockar till många skratt. En perfekt liten berättelse att krypa upp i soffan med en regnig dag.
I mullbärsträdets skugga är skriven av advokaten och författaren John Grisham och kom ut på svenska år 2014. Boken är en uppföljare till Grishams första bok Juryn och vi kastas återigen tillbaka till den lilla staden Clanton i Mississippi. Där har den förmögne, men svårt cancersjuke Seth Hubbard hängt sig i ett stort mullbärsträd på sina egna ägor. Efter sig lämnar han ett handskrivet testamente där han låter det mesta av sin förmögenhet gå till hans svarta hemhjälp Lizzie Lang. Detta är något som naturligtvis inte ses med blida ögon av Seth Hubbards barn och barnbarn.
I testamentet uttrycker Seth Hubbard också en önskan om att hans bror, som sedan länge varit försvunnen, ska återfinnas. Något som kommer att visa sig bli mer än svårt, eftersom brodern gjort sitt bästa för att han inte ska kunna bli hittad. De båda bröderna delar nämligen en hemlighet från sin barndom.
Advokaten Jack Brigance, som vi mötte i Juryn, tar sig an fallet då han blivit ombedd att försvara testamentet till varje pris, i ett brev skrivet av Seth Hubbard själv. Precis som i föregångaren Juryn möts Jack Brigance än en gång av den utpräglade rasism och de fördomar som fortfarande jäser och gror i den lilla staden Clanton.
Författaren John Grisham kan konsten att skildra det lilla småstadslivets vardag, samtidigt som han är en mästare på att göra alla juridiska skeenden begripliga för den som inte är så insatt i ämnet. Dialogen är rapp och som läsare känner man med romanens figurer. Om man är en älskare av John Grisham och dessutom har en förkärlek för rättegångsdramatik är den här boken ett verkligt måste. Utan att avslöja för mycket, levererar I mullbärsträdets skugga dessutom en rejäl överraskning som inte ens den mest skarpögde läsaren kommer att vara förberedd på.
Boken handlar om Libby Day, som sju år gammal förlorar hela sin familj i ett till synes satanistiskt mord. Trots att Libby bara var ett litet barn och inte såg något av det som hände, tvingas hon ändå vittna. Det gör att hennes bror Ben döms för mord.
Libbys liv är långt ifrån perfekt. Hon har svårt med relationer och klarar inte av att ta tag i saker, som till exempel ett arbete. Hon lever på en liten summa pengar från en fond som upprättades åt henne efter morden. Nu är pengarna snart slut och när gruppen "The Kill Club"tar kontakt och vill träffa henne gör hon det för pengarnas skull. Hon möter en mängd människor som är övertygade om att Ben är oskyldig till brottet.
Libby går med på, för pengarnas skull, att ta kontakt med Ben och övriga inblandade vid tiden för morden. Snart börjar också Libby tvivla på broderns skuld och ett sökande efter sanningen tar sin början. Under tiden får läsaren veta vad som faktiskt hände, lite i taget, genom att vi får följa modern Pattys sista dag i livet, samt brodern Bens sista dag som fri. Allt sammanfogas i en skrämmande och nog så spännande final.
Mörka Platser är en oförutsägbar, obehaglig och skrämmande historia som utspelar sig i en miljö med stor fattigdom. En av de bästa böcker jag läst.
Boken handlar om Phoebe Maybury och hennes två nära väninnor som lever tillsammans på gården Streech Grange. De är inte särskilt omtyckta av ortsbefolkningen, snarare tvärtom. Folk tror att de är lesbiska och har orgier, när de inte anklagas för rent häxeri. Dessutom tror folket i byn fortfarande att Phoebe Maybury har dödat sin make, eftersom han försvann spårlöst en gång i tiden och hon då blev misstänkt för mord. När sedan ett lik hittas i Streeth Grange's iskällare får byborna vatten på sin kvarn. Självklart måste den döde vara David Maybury. Men liket visar sig vara så illa tilltygat att det är svårt att identifiera. Kan den döde vara någon annan än Phoebes sedan länge försvunne man? Om så är fallet, var tog David vägen? Poliserna Walsh och McLoughlin försöker reda ut en händelsekedja som är allt annat än enkel, mycket på grund av folkets illvilliga skvaller om de tre avskydda kvinnorna på herrgården. Det här är en lite annorlunda psykologisk kriminalroman och Minette Walters överraskar läsaren flera gånger, men hon låter naturligtvis alla bitar i det här trovärdiga pusslet fogas samman i ett slut där upplösningen inte är den förväntade. Iskällaren är klart läsvärd och rekommenderas varmt.