En mycket intressant bok som ger sig på att utvärdera vår samtid vad gäller det allt snabbare snurrande hjulet inom vård, skola och andra branscher där NPM har blivit dominerande styrmedel för personalens tid. Allt som görs ska dokumenteras och stressen är ett faktum.
Vad är NPM?
Förkortningen står för New Public Management och innebär kort och gott resultatstyrning inom ett företag. Det är olika sätt att styra arbete inom näringslivet och dessa har under senare decennier förflyttats till offentlig sektor för att jaga effektivitet. Alltmer har man börjat använda samma metoder trots att arbetet handlar om att arbeta med och för människor.
Det filosofiska
Bornemark är filosof och gör en tidsresa från äldre filosofer och deras syn på världen till idag, där hon kan se att idéer från exempelvis Descartes på ibland olyckliga sätt har fått fäste i branscher där man handskas med människor.
Exempel på NPM-styrning i offentlig verksamhet
Bornemark tar upp olika konkreta exempel för att förklara hur vår nutid ser ut. Ett exempel är inom vården där varje patient är en "pinne". Så fort något gjorts kring en patient ska personalen notera det och sätta upp en "pinne" i statistiken. Däremot går det inte att bedöma kvaliteten på insatsen, bara att den har utförts. Har inte tillräckligt många "pinnar" kommit upp under en viss tid räknas det som att den personalen är ineffektiv och kan räkna med ett samtal med chefen.
Inom skolan finns liknande utveckling. Lärare förväntas dokumentera mycket. Det leder till att tid tas från värdefull tid med eleverna och det skapar stress hos lärarna.
Vad är problemet?
Författaren ser en fara med att verkligheten inte får lika hög relevans som det som dokumenteras. Det blir mycket viktigt att allt dokumenteras. Chef ska kunna visa upp statistik på olika sätt för att visa hur effektiv verksamheten är. Till slut är risken att det blir som två parallella världar: det som dokumenteras och den riktiga verkligheten som pågår varje dag. Det är omöjligt att dokumentera exakt allting och mycket hänger på vilket språk som används, vilken bild som målas upp i dokumentationen. När personal på en skola eller inom vården upplever att deras ord, deras upplevelser av verkligheten inte är viktigare än dokumentationen, skapas stress och osäkerhet och i dess följd faktiskt en sämre kvalitet på verksamheten - precis det chefen inte vill!
För vem?
Boken passar alla som gillar att brottas lite med sina tankar. Passagerna om gamla filosofer är svårare än kapitlen som handlar om nutid. Tycker läsaren att det är lite tungt med filosofiavsnitten går det faktiskt bra att läsa boken utan dem. Då missar man en del av djupet men man får ändå med sig den intressanta diskussionen om hur den offentliga sektorn organiseras i dag.
En spännande släkthistoria växer fram där den nuvarande generationen får veta saker de aldrig känt till om sina morföräldrar. Påverkar detta den nu levande generationen och i så fall hur?
Innehåll
Alex Schulman skriver med avstamp i sitt eget liv, om sina morföräldrar Karin och Sven Stolpe. Schulman har tidigare skrivit böcker om familjemedlemmar och ofta har temat varit problem i relationerna och så även här. Schulman är bekymrad över sitt eget känsloliv där han ibland känner oförklarlig ilska. Sven Stolpe var en känd personlighet redan under sin livstid och som av en händelse kommer Schulman över brev som skrivits mellan Karin Stolpe och hennes älskare Olof Lagercrantz. Kan breven förklara mer om Sven Stolpes beteende?
Tema
Ett tema är olycklig kärlek. Karin valde att avsluta med Olof eftersom hon var gift med Sven och det var för svårt att bryta upp. Ett annat tema, som är Schulmans utgångspunkt hamnar inom psykologins område: kan ilska och temperament hos en släkting vara orsaken till att efterföljande generationer också haft liknande problem? Kan det vara en förklaring till hans eget humör?
Stil
Schulman skriver väldigt personligt, det känns som om man ser rakt in i hans hjärta, och så är hans tidigare böcker också skrivna. De skrivs som dagböcker eller memoarer, tankar och fakta vävs samman till faktiskt, ett ganska eget sätt att skriva. Det är inget nytt att skriva på det viset men Schulman får till en egen ton som jag upplever som väldigt sårbar.
För vem?
Alla vuxna kan läsa boken men kanske speciellt om man är intresserad av relationer, otrohet och hur det sågs på för några generationer sedan. Eftersom boken handlar om verkliga personer som levde för inte allt för länge sedan får man också en liten inblick in i Stockholms societetsliv.
Del ett i en fantasyserie på 15 böcker.
Magikern Nevyn bröt ett viktigt löfte för längesedan, vilket ledde till ett straff han inte hade kunnat förutse: han måste leva igen och igen tills han sonat detta. Han söker ständigt efter någon som kan hjälpa honom. Århundraden har gått och nu verkar äntligen tiden vara inne. Nevyn möter Jill, en ung flicka vars vänner är troll och vättar. Jill har ingen aning om vilket öde som väntar.
Ett klassiskt high fantasy-äventyr som ingen som gillar fantasy bör missa!
En bok på engelska fylld av klassiska grekiska myter som är skrivna på ett humoristiskt, modernt språk.
Stil och språk
Ett måste för anglofilen! Stephen Fry är fyndig i sitt sätt att använda språket för att väva ihop de gamla antika berättelserna om gudar, gudinnor, hjältar, hjältinnor och spännande uppdrag och äventyr. Han håller sig till de gamla myterna men berikar dem med fyndiga små utvikningar utifrån mera moderna tankegångar och han är skicklig i att lotsa läsaren med fotonoter, där han förklarar kopplingen mellan olika myter eller karaktärer, så att man inte rör ihop allt.
För vem?
Boken är för närvarande inte översatt till svenska så därför behöver läsaren behärska engelska förhållandevis bra då Frys sätt att skriva är mycket ordrikt och meningarna kan vara långa och vindlande. Vad gäller innehållet är det roligt för den som gilla gamla myter och antiken eller inte kan så mycket om det men vill lära sig. Ett litet påpekande är dock att om man känner till myterna om t.ex. Herakles och andra historier väldigt väl, så tillför inte boken något nytt, förutom en stunds förnöjelse rent språkligt. Känner man till Fry och tycker om honom, är det lätt att "höra" hans röst när man läser och jag hoppas att han själv kommer läsa in ljudboksversionen.
Boken är del ett i en häftig, modern ungdomsserie med magi och lite skräck.
Bakgrund
I Mariefred, en vanlig svensk småstad, händer osannolika saker. Två bröder, Viggo 10 år och Alrik 12 år, kommer dit för att bo hos ett par som inte har egna barn, Layla och Anders. Barnen har blivit placerade där av socialtjänsten då deras mamma inte riktigt klarar av att vara en bra förälder. De två bröderna mår inte helt bra men förstår att situationen är som den är.
Innehåll
Nästan med detsamma efter att de har installerat sig hos sin nya familj lär de känna det äldre grannparet Estrid och Magnar. Pojkarna tycker om att besöka de äldre, det är hemtrevligt och samtidigt lite mystiskt hemma hos dem. I skolan däremot, är det lite tufft att vara ny. Viggo kommer på kant med en kille i klassen, vars pappa givetvis är lärare på skolan och varje gång något händer, påstår både pojken och hans pappa att allt är Viggos fel. Dessutom möter de den mystiska flickan Astrid. När Estrid och Magnar ber pojkarna om hjälp med att skydda ett magiskt bibliotek, ja då drar allt igång på riktigt.
För vem?
Boken är för dig som gillar action, fantasi, magi och coola illustrationer. Språket är relativt lättillgängligt, mycket dialog så det går snabbt att läsa. Målgruppen är barn och ungdomar men vuxna kan också läsa boken med behållning. Den innehåller, förutom magi och spänning även en del om relationer och att det inte alltid är så lätt att vara ungdom och förhålla sig till vuxenvärlden och kompisar. Boken handlar också om relationen mellan de två bröderna. Ett litet obs om läsaren är lite rädd av sig, för då kan det vara bra om man kan läsa tillsammans med en vuxen.
En bok om Anna-Lena Joners Larsson upplevelser av att under några år levt i vit makt-kretsar och varit tillsammans med en sångare i ett band som spelade vit makt-musik. Man får följa Anna-Lenas väg från ett lite stökigt liv till ett lugnt familjeliv, men det blev inte som hon tänkt sig p.g.a partnerns livsval. Till slut får hon nog och lämnar det livet bakom sig och förstår att människor med annan bakgrund än hon själv är precis lika mycket värda och förtjänar att behandlas jämlikt.
Språk och stil
Historien är berättad rakt och upp ner. Det är enkelt att förstå boken och det finns inslag av dialog som gör att vissa passager går att läsa fort. Språket är enkelt och först trodde jag att Anna-Lena Joners Larsson själv hade skrivit boken men det är journalisten Jessica Devert som står bakom boken. Personligen förväntar jag mig något mer av en utbildad journalist.
För vem?
Den som är intresserad av att få en personlig berättelse inifrån vit makt-kretsar kan gärna läsa boken. Man kan få viss förståelse för hur det går till när en person dras in i olika grupprocesser. Det är också intressant att få veta hur huvudpersonen tar sig därifrån. Bara man inte förväntar sig ett litterärt mästerverk utan mer ser boken som ett försök till romanskrivande, så kan man ha viss behållning av den.
Den här boken är tragisk, ledsam men också mycket intressant och spännande!
Innehåll
I slutet av 1800-talet och en bit in på 1900-talet emigrerade ca 1,5 miljoner svenskar till Amerika, med drömmar om ett bättre liv. För många blev livet inte något bättre i USA, utan de fick slita hårt för att etablera sig i sitt nya land, precis som invandrare måste göra idag. Boken följer några olika personer som alla hamnar i ett område med namnet Swede Hollow, Sverigehålan, fritt översatt. Swede Hollow var ett av de värsta ställena man kunde hamna i. Området ligger i Minnesota och var en ravin, en håla, därav namnet Hollow. Så många svenskar hamnade där att det fick namnet Swede Hollow, även om det fanns andra nationaliteter där också. Svenskarna sågs som ointelligenta, smutsiga och konstiga för att de inte kunde engelska. Den tidens myndigheter beskrev området som ett riktigt slumområde med hög barnadödlighet, fattigdom, arbetslöshet och många lyckades aldrig ta sig därifrån.
Språk och stil
Boken är förhållandevis lätt att läsa även om språket ibland kryddas med lite ålderdomliga ord för att skapa känslan av den tid som behandlas. De delar som hanterar den äldre tiden är det som mest övertygar. I slutet av boken kommer vi till mer modern tid och då tappar historien lite i kraft.
För vem?
Alla som är nyfikna på emigrationen till USA, om varför så många lämnade Sverige för att prova sin lycka "over there" har behållning av boken. Om man är intresserad av släktforskning och vet att man har släkt i USA ger det en liten extra känsla att läsa boken även om man inte haft släktingar just i Swede Hollow. I Minnesota bodde väldigt många svenska emigranter så det är ändå inte orimligt att någon läsare hade släkt just där.
Varför denna bok nu?
Boken har skrivits i en tid då hela världen påverkas av flyktingströmmar beroende på krig eller klimatproblem. De svenska emigranterna utvandrade till USA på grund av svält och att de önskade en bättre framtid för sig och sina barn - exakt det som flyktingar idag önskar sig och sina barn. Boken ger en insikt i att oavsett vilken tid vi lever i, vilket land vi befinner oss i och varför, så vill människan givetvis överleva. Alla vill vi att våra barn ska överleva! Svenskar vurmar ofta lite för våra gamla utvandrare, men det är ju samma sak idag.
Polyglott innebär att kunna flera olika språk. Ellinor, som haft lite otur med pojkvänner, ger sig ut på en dejtingsajt och skriver sin profil. Hon är inte så van att skriva, men måste nu göra det. Hon möter en litteraturkritiker vars liv är fyllt av språk och text, och får lära sig mycket nytt om att läsa litteratur och vad denne man anser är viktigt.
Den här romanen kretsar runt ett par olika karaktärer och deras kärleksrelationer. Boken är delad i tre delar som hänger ihop via de olika karaktärerna, främst mellan del ett och två. Fokus ligger på hur män ser på kvinnor både sexuellt och i samhället. Vilken roll har kvinnor, i förhållande till män egentligen?
Historien är fyndig, rolig, vass och ger både skratt och eftertänksamhet kring att vara kvinna, men också om att vara man, ensamhet och språkens betydelse för människan. Den sista delen av berättelsen är mer fristående från de två första.
Boken tillhör genren fantasy och handlar om en svunnen tid, där människorna verkar ha tappat sina minnen. Ju längre tid som går desto mindre minns de av det som varit. Alla famlar som i en dimma, både metaforiskt och stundtals bokstavligen då dimman som ständigt är närvarande verkar vara orsak till att de inte minns. Huvudpersonerna, ett äldre par, vandrar från by till by för att söka efter sin son som de har vaga minnen av och de känner en oro över att de snart ska ha förlorat honom för alltid. Under resans gång stöter de på olika människor och problem som de tvingas hantera för att kunna gå vidare och till slut möter de den jätte som finns i titeln.
För vem?
Boken är inte alldeles enkel att läsa. Den som älskar fantasy och är van att läsa kilometervis av äventyr liknande Sagan om ringen eller Game of Thrones, kommer troligen bli besviken. Den här boken är mer lågmäld i sin ton, den kräver ett mer filosofiskt tänkande av läsaren och man behöver ha tålamod. Språket känns ofta lika oklart som karaktärernas minne, säkerligen med avsikt men det hjälper inte läsaren.
Författaren fick år 2017 Nobelpriset i litteratur.
Ingrid Hylander och Gunilla Guvå har skrivit en bok om svensk elevhälsa och hur den har utvecklats sedan den nya skollagen beslutades om år 2010. 2011 sjösattes det nya betygssystemet men även andra förändringar infördes i skolan. En sådan förändring var att man nu skulle ha en samlad elevhälsa. Det innebar att alla professioner som tidigare jobbat på var sitt håll med vård, hälsa och specialpedagogiskt stöd, skulle förenas i ett team. Här ingår skolsköterska, skolläkare, kurator, skolpsykolog och specialpedagog eller speciallärare.
Enligt de nya direktiven skulle fokus för elevhälsan ligga på att skapa en gemensam helhetssyn för att få till en högre kvalitet på arbetet, för elevernas skull men också för att bättre kunna stötta lärare i deras yrkesutövning. Allas gemensamma mål ska vara att skapa en miljö som gynnar elevernas måluppfyllelse, d.v.s. vilka betyg och kunskaper eleven får med sig när denne lämnar skolan. Forskningen är tydlig med att elevers skolresultat till stor del hänger ihop med måendet. Denne helhetssyn är vad som ska vara det övergripande målet för en samlad elevhälsa.
Författarna menar att det fortfarande finns en hel del utvecklingsarbete som behöver göras. Skolinspektionen har konstaterat att de största bristerna inom svensk skola, på alla nivåer, ofta handlar om kvalitén på elevhälsan. Mycket handlar om organisationen, att skapa förutsättningar för att elevhälsan ska kunna arbeta på ett effektivt sätt. Samarbetet med lärare fungerar också väldigt olika på olika skolor. Där handlar det ofta om vilka förväntningar lärare kan tänkas ha på vad och hur elevhälsan ska arbeta. Här har rektorer och huvudmän en hel del att jobba med, då de är ansvariga för att elevhälsan fungerar.
Boken är avsedd för personal som arbetar inom elevhälsan, men även för lärare, rektorer och huvudmän. Boken ingår ofta i kurslitteraturen på specialpedagogsutbildningen och är en bok som verkligen behövs, då det inte finns så mycket forskning än om hur den samlade elevhälsans arbeta utvecklas.