Boken är en blandning av spännande detektivarbete och svensk historia. Handlingen utspelar sig i Sverige i slutet av 1700-talet. I Stockholm flyter ett lik upp, ett lik som varken har armar eller ben. Kroppen är oigenkännlig men någon måste ha utfört bestialisk tortyr på denna arma människa. Att kapa av alla lemmar på en människa är inget enkelt uppdrag, allra minst på 1700-talet. Cecil Vinge får uppdraget av polisen att försöka nysta upp historien bakom kroppens öde.
Disposition
Boken är uppdelad i fyra avsnitt. Varje avsnitt berättar en historia från ett visst perspektiv, och dessa fyra berättelser väver tillsammans ihop en bild som till slut ger läsaren svar på den hemska gåtan om det uppflutna likets öde. Innehållet har en yttre ram av just årtalet 1793 och författaren använder vissa historiskt sanna händelser och personer i berättelsen, för att skapa rätt atmosfär. För den som känner till den tidens svenska historia ger det en extra kvalitet till läsningen.
Språk och stil
Språket i boken är ledigt och lätt att läsa trots inslag av gammaldags ord som valts för att ge rätt stämning till berättelsen. Det finns ganska ofta inslag av dialog, vilket gör att vissa passager går snabbt att läsa.
Temat för språkbruket är ganska mustigt, med groteska inslag av våld, tortyr och prostitution. En mörk bild av livet i Stockholm på 1700-talet målas upp, främst när det handlar om de människor som stod längst ner på samhällets botten. Fattigdom, dålig mat, rädsla för polis och vakter, mäns våld mot kvinnor - ja, allt detta finns beskrivet i boken. Cecil Vinge, huvudpersonen, beskrivs som en sliten och tärd man som riskerar att snart dö, men han vill lösa den här gåtan trots sina fysiska begränsningar.
För vem?
Om du inte tycker om att läsa om blod, våld och noggranna beskrivningar av hur man gör på 1700-talet när man kapar av lårbenet på en fastbunden man, är det möjligen inte rätt bokval för just dig. Om du däremot tycker om spänning, en detektivs målmedvetna arbete, beskrivningar av ett historiskt Stockholm i vinterkyla och kan tåla att berättelsen då och då kryddas av dessa makabra och ibland vedervärdiga beskrivningar, då är boken ett mästerverk! Boken är dock inget för yngre läsare, även om de kan vara intresserade av svensk historia.
Realism
Boken är ett modernt exempel på när en berättelse är formad efter realismens regler; det man läser ska kännas, det ska upplevas. Läsaren ska lida med de plågade karaktärerna, man ska känna hungern hos en fattig tiggare, rädslan hos flickan som försöker fly från kvinnofängelset eller rädslan hos en tillfångatagen man. Realismens grepp gör att man som läsare inte kan värja sig, det är enkelt att dras med i de känslor som är meningen ska väckas.