Jana Kippo återvänder till sina barndomstrakter i fiktiva Smalånger i Västerbotten. Hennes tvillingbror Bror bor fortfarande kvar på gården där de båda växte upp. Brodern är på glid efter en skilsmässa och ägnar sig åt ett intensivt alkoholmissbruk. Alkoholen är viktig för flera av männen i Smalånger, då som nu. Jana har varit borta länge, ändå vet alla i byn vem hon är. När hon tar ett jobb på hemtjänsten återser hon flera gamla bekanta, t.ex. föräldrar till skolkamrater och en dödssjuk bästa vän.
Människorna i Smalåker bär alla på en pusselbit till Janas liv, och sakta men säkert rullas en hemsk historia från barndomen upp. Det står också klart att flera personer fortsatt att påverka Janas liv, även efter att hon flyttat från Smalåker.
Det är en våldsam berättelse om syskonkärlek, utsatthet, incest och mord. Bit för bit, likt en thriller, avslöjas grymma övergrepp i syskonens barndom. Samtidigt finns det mysterier i nutid, som mot slutet av berättelsen får sin förklaring. Den skickliga dramaturgin gör det omöjligt för läsaren att lägga ifrån sig boken. Även om historien innehåller mycket elände finns det också glimtar av kärlek och hopp. Karin Smirnoffs egenartade sätt att skriva, utan versaler, skiljetecken och pratminus ger närvaro och färg till berättelsen.
Detta är berättelsen om hur det gick till när den så kallade Kulturprofilens sexuella övergrepp avslöjades, och vilka effekter avslöjandet fick. Svenska Akademin drogs med i fallet, vilket ledde till kriser och avhopp i den anrika institutionen. Matilda Gustavsson är journalisten som började gräva i denna unkna historia.
Granskningen av Jean-Claude Arnault är en följd av de avslöjanden som framkom i samband med me too-rörelsen i slutet av 2017. På Dagens Nyheters redaktion började man fundera över vilka makthavare som eventuellt skulle kunna missbruka sin ställning i Sverige, och strax därefter fick Gustavsson kontakt med en kvinna som sade sig ha utsatts för sexuella trakasserier och övergrepp av Jean-Claude Arnault. Fler kvinnor tillkom, och historien bara växte.
Boken är en rak skildring av händelserna som ledde fram till publiceringarna i Dagens Nyheter. Vi får här en fördjupad och mer nyanserad bild av hur övergreppen kunde fortgå i alla dessa år. Läsaren får ta del av Gustavssons oro och tveksamhet inför detta känsliga material. Lika varsamt behandlar hon de utsatta kvinnorna och deras vittnesmål. Språket är lättläst och engagerande och det är svårt att inte bli upprörd under läsningen. Skildringarna blir aldrig snaskiga. Det här är dock inget skvallerreportage, utan en seriös granskning. För detta arbete blev Matilda Gustavsson belönad med Stora Journalistpriset.