Mikael Härdig

Användarprofil

Mästaren

Bok av Anna Ihrén
”Mästaren” av Anna Ihrén är en trivsam deckare som flyter fram i en behaglig takt till en början, men som snabbt ökar i tempo när den närmar sig den dramatiska upplösningen. Men det är också en relationsroman om en grupp engagerade poliser och deras närmaste i en samtid då allt normalt liv har pausats på grund av covid-19. Såväl gamla som nya relationer löper in i varandra och det är uppenbart att det finns en omfattande och djup historik. Den som vill hänga med i alla svängar i relationsdelen bör läsa böckerna i serien i rätt följd. Den som bara är intresserad av deckargåtan kan däremot göra som jag och gå in på ”Mästaren” direkt.

Berättelsen börjar med att en betydelsefull byggmästare hittas mördad i den ofärdiga skyskrapa i Göteborg som skulle bli hans stora livsverk. Redan i mordutredningens början visar det sig att det finns en mycket märklig omständighet i bakgrunden. Den mördades tonåriga barnbarn har varit försvunnet i flera månader. Ingen vet var hon är och misstanken om ett samband mellan de två händelserna gör sig snart påmind. De olika spåren leder till människor i byggmästarens närhet, men också till en hemlös man i Berlin. Han lär vara den försvunna flickans pappa; men var är han, vad vet han och vad har han med de mystiska händelserna att göra?

Biobesök som present

En perfekt gåva som passar för alla åldrar. En kväll på bio är en prisvärd lyx som ger skön avkoppling och (kanske) stimulans för tankarna. Dessutom är det ett bra sätt att stödja svensk filmindustri i en svår tid. Visst vill vi gärna ha den kvar?

Under jorden

Bok av Alexandra Anter
Sverige har fått sin egen Harry Potter. Hon heter Isabella Duvander och gör sin premiär i Under Jorden av Alexandra Anter.

Under jorden är också den plats där vi finner Artes Magia, den mystiska skola som Isabella förs till för att fullborda sitt öde - att tränas i att styra de magiska krafter som är hennes föräldraarv och att välja väg inför en framtid som siare, lärare, helare eller väktare. Allt är dock inte frid och fröjd bara för att skolan ligger på en gömd underjordisk plats som bara kan nås av de som känner dess hemlighet. En rebellstyrka med ganska diffusa mål utsätter den för regelbundna attacker - och det verkar inte bättre än att Isabella är en av deras huvudsakliga måltavlor med angreppen.

Dessutom blir det mer och mer uppenbart att de har hjälp av en förrädare på insidan av skolan; ett mysterium som löper genom hela boken och där misstankarna mot olika lärare och elever kommer och går. Parallellt med det får vi också följa utbildningen och proven, och det var inte utan att jag nästan kände samma nyfikenhet som eleverna själva inför det gåtfulla slutprovet för året.

Med sin debutroman har Alexandra Anter påbörjat bygget av en spännande fantasivärld som vinner mycket på att den existerar parallellt med dagens svenska samtid. Kontrasten blir så tydlig när det magiska händelserna i underjorden ställs mot en vardag vi alla känner igen och när magin får viss draghjälp från samtida teknik.

Även om förräderiet är avslöjat när sista kapitlet når sitt slut så återstår många frågor till kommande böcker, inte minst den mest grundläggande: är det verkligen rebellerna som står för det onda och skolan och dess styrande råd som står för det goda, eller är det precis tvärtom? De ledtrådar vi får med oss genom berättelsen leder till ett par olika svar på den frågan

Seoul Station

Film från 2016 regisserad av Yeon Sang-ho
En helt enastående prequel till den koreanska succéfilmen ”Train to Busan”. Den ger ännu mer psykologiskt djup och samhällskritisk realism än den mer omtalade föregångaren - d v s de kvalitéer som gjorde hela filmserien till en sådan succé trots att den hör hemma i den vid här laget tämligen välexploaterade zombiegenren. Den brågruna skalan till trots är animationerna också riktigt vackra och skänker en viss känsla av trivsel i en smutsig och hotfull miljö.

Vi rör oss i centrala Seoul, där en hemlös man insjuknat och dött utan att få så mycket uppmärksamhet av en stressad omvärld. Men naturligtvis är han inte död på riktigt .... åtminstone inte i dem bemärkelsen att han förblir stilla och harmlös.

När zombieviruset sprider sig får vi följa en liten grupp personer med olika band till varandra som strävar efter två saker: att återförenas och att överleva. Vare sig det ena eller det andra är särskilt lätt i den ständigt förvärrade situationen. Dessutom bär minst en av dem på en fruktansvärd hemlighet. Det är verkligen inte bara de odöda som kan bete sig som monster.

Av gudarna märkta

Bok av Snezana Lindskog
I ”Av gudarna märkta” tar Snezana Lindskog med oss på en lång resa till en epok där gudar och människor stundtals möts i det drömrike som är deras gemensamma domäner.

I Asgård sätter sig Oden, Freja, Balder och de andra stora gudarna ner för att fördriva tiden med ett spel, ett spel som är bara just ett litet tidsfördriv för dem. Deras spelpjäser är människor vars liv förändras eller rentav får ett brutalt och oväntat slut av gudarnas nycker. Sagan är mörkt brutal och innehåller såväl människooffer som våldtäkter och inslag av kannibalism - inslag som skulle väcka anstöt i andra berättelser, men som här har sin givna plats i skildringen av en tid då människovärdet inte ens fanns som idé och då våld var enda vägen till makt och andras fruktan enda vägen till relativ trygghet.

Här möter vi Tassim, prinsessan som störtas och rycks ur sin döende älskades armar för att säljas som slav i främmande land. Här möter vi den föräldralöse Oge, som steg för steg vinner insikt i sin familjs hemska förflutna och sitt eget dramatiska öde. Här möter vi den ädla och goda Hedda, men också den särpräglat vidrige Torve. Alla står de inför dramatiska omvälvningar i en tillvaro formad såväl av gudars nycker och det egna ödet som av andra människors godhet eller ondska. Vem är vän och vem är fiende?

The Most Dangerous Game

Film från 1932 regisserad av Ernest B. Schoedsack och Irving Pichel
The Most Dangerous Game är i dag kanske mest förknippad med de olösta Zodiac-morden i Kalifornien i slutet av 60-talet. En av många teorier kring det fallet är att mördaren inspirerades av såväl handlingen som dialogen i denna actionthriller om en galen rysk adelsman som lurar båtar till att gå på grund utanför hans privata ö i Karibien, för att sedan ta emot överlevarna som gäster i sitt slott innan han visar sitt sanna jag och ger dem ett ”erbjudande” om att tävla mot honom. De får ett halvt dygns försprång, en kniv och lite annan nödvändig utrustning för att ta sig iväg och gömma sig på ön. Sedan kommer adelsmannen, General Zaroff, efter dem med jaktvapen. Lyckas de överleva natten får de sin frihet åter. När filmen börjar är det dock ännu ingen som har överlevt. Den ”tävlande” som står närmast på tur är den berömde storviltjägaren Sanger Rainsford, ensam överlevande från ett skeppsbrott som kostade alla hans vänner livet.

Det vore synd om denna filmpärla (vilken också har en litterär förlaga) skulle falla i glömska och reduceras till en fotnot i true crime-litteraturen. Det är den alltför bra för. Inte minst Leslie Banks, filmens Zaroff, gör en lysande rollprestation som bara i sig gör den sevärd. Filmen blev för övrigt hans välförtjänta genombrott. Eftersom det är en film från 30-talet bygger den dock så klart delvis på överspel och stereotyper, så den som kräver realism i filmer hittar nog en hel del att reta sig på. Något som också bör noteras är den fina scenografin - framför allt i djungelscenerna, som trots den svartvita färgen är riktigt vackra.

Eilaths hopp

Bok av Per Lindskog
”Eilaths hopp” är en bok som överraskar. Fantasy och humor är en vanlig kombination, men också en svårbemästrad genre. Det är inte lätt att hitta balansen mellan skratt och spänning så att historien förblir engagerande och angelägen.

Per Lindskog landar dock helt rätt i en berättelse som känns som ett möte mellan P. G. Wodehouse och Dumas den äldre i ett fantasilandskap där mäktiga trollkarlar trängs med pirater och drakar i en epok som förmodligen motsvarar vårt 1600-tal.

Det är i den här världen vi möter den handlingskraftige lurendrejaren och svärdsmannen Eilath Scarp. Han förblir dock bara Eilath Scarp under några korta kapitel. Som hämnd för en kostsam oförrätt förvandlar en trollkarl honom till kvinna - därtill en ovanligt vacker kvinna som väcker oönskad uppmärksamhet vart hon än går (precis sådan uppmärksamhet som Eilath själv hade visar henne om det inte vore för att hon också är han).

Samtidigt som hon mot sin vilja tvingas lära sig allt om livet som kvinna i en värld styrd av män ger hon sig ut på en riskabel och strapatsrik odyssé på jakt efter ett sätt att återfå sin gamla form.

Allteftersom börjar hon dock tvivla mer och mer på vad hon egentligen själv vill. Till sin hjälp i de vilda äventyren har hon såväl ett par kaldinier (ett kortväxt och hjälpsamt släkte med goda kunskaper om magi och läkekonst) som en ädel och förmögen man som är upp över öronen förälskad i henne.

Train to Busan

Film från 2016 regisserad av Yeon Sang-ho
Zombiegenren har fått en välkommen nytändning tack vare en serie från Sydkorea.

I ”Train to Busan” - den första av de (än så länge) tre filmerna - följer vi en grupp passagerare på ett snabbtåg från Seoul till Busan. Tillsammans utgör de något av ett tvärsnitt av det moderna samhället - eller åtminstone den allmänna bilden av det. Där finns den stressade hårt arbetande karriäristen som reser med den dotter han knappt är medveten om till den exfru som hans livsstil dödade relationen med. Där finns den högljudde och krävande toppchefen som lindar in sina egoistiska argument i ord som andas allmännytta. Där finns också det fattiga, hårt arbetande paret som väntar sitt första barn.

Alla dessa människor, och fler därtill, hade bara passerat varandra obemärkt på en högst vardaglig tågresa om det inte vore för en sak - en läcka från en industrianläggning som förvandlar människor till zombier och som sprids från stad till stad över hela landet. Till stor del drivs handlingen i filmen framåt genom sökandet efter kunskap om vad som händer i landet från den relativa isoleringen på ett rullande tåg och kampen för att identifiera och komma fram till en säker ort trots tågets begränsade rörelsefrihet. Samtidigt ökar spänningen mellan passagerarna och deras olika idéer och värderingar - vilket ger filmen ett visst filosofiskt och psykologiskt djup. Och naturligtvis tar sig smittan in på det rullande tåget också ...

Om det här vore en standardiserad Hollywood-produktion hade vi alla vetat hur det skulle gå. De elaka och de oansvariga hade dött en efter en, medan alla de goda och kärleksfulla hade kommit fram till tryggheten tillsammans. Men nu är det inte så. Vi får istället se hjärtskärande separationer, dramatisk karaktärutveckling på kort tid och en genuin osäkerhet på hur det ska gå till slut. Kommer överhuvudtaget någon att överleva, och i så fall vem?

Lite död runt ögonen

Bok av David Ärlemalm
Det här är en av de vackraste berättelser om kärlek som jag någonsin har läst. Ja, den handlar i och för sig även om ond bråd död, våld, misär, narkotikamissbruk och bristande föräldraansvar - men framför allt om en pappas oändliga kärlek till den lilla dotter som han vill göra allt för att skydda, men som han gång efter annan sårar och sviker just bara för att det inte blir bättre när han gör något.

Arto har ett mångårigt missbruk bakom sig när hans älskade Sofia dör av en överdos och lämnar honom ensam med dottern Bodil. För hennes skull tar han sig i kragen och styr upp sitt liv - ett liv som tidigare var ännu mer destruktivt än det som Sofia hade levt. Men ödet vill honom inte väl - eller kanske snarare omgivningen. Ödet kan inte skyllas för människors onda handlingar. När hans förflutna vänds mot honom tvingas han bort från sitt arbete och glider längre och längre tillbaka in på den brottets bana som en gång var han enda källa till inkomster. Men det är inte det enda som drabbar honom. Såväl kärleken som socialförvaltningen slår till när han minst anar det - liksom sanningen om vad som egentligen hände när Sofia dog ...

David Ärlemalm skriver i en stil som jag aldrig stött på förut, men som jag fastnade för direkt. Dialogen, berättarrösten och romanfigurernas tankar flyter samman med varandra utan några egentliga gränser, men tack vare det raka och relativt avskalade språket blir det aldrig rörigt eller otydligt - bara vackert och levande

Pulp Fiction

Film från 1994 regisserad av Quentin Tarantino
En av det sena 1900-talets mest ikoniska filmer, en oändlig källa till citat och en katalog över populärkulturella referenser och klichéer.

Tre berättelser vävs samman med varandra i en oregelbunden kronologi: två om yrkesmördare ute på uppdrag som sedan upplever olika ”äventyr” var för sig och en om proffsboxaren som tar betalt för att lägga sig i en match men som bryter avtalet.

Filmens hjärta är dock inte handlingen (eller handlingarna) i sig, utan de färgstarka karaktärerna, den mycket speciella dialogen och den oefterhärmligt kitschiga värld som den utspelar sig i.
Omnible använder cookies för att fungera bättre för dig. Genom att använda vår webbplats samtycker du till vår användning av cookies.